Princip vedr. studieture og ekskursioner

Princip vedr. studieture og ekskursioner på Vestbjerg Skole

Formål
Med ’Princip vedr. studieture og ekskursioner på Vestbjerg skole’ vil skolebestyrelsen understøtte at skoleforløbet er rig på varierende, berigende, inddragende og praksis/virkelighedsnære oplevelser. Studieture og ekskursioner skal medvirke til, at skolen aktivt inddrager og samarbejder med det omgivende samfund såvel lokalt som internationalt.

Definition
Forskellen mellem en studietur og en ekskursion er, at studieturen indeholder en eller flere overnatninger, hvorimod En ekskursion er en del af undervisningen. En ekskursion kan vare fra enkelte timer til en helt dag.

Princippet er udarbejdet med afsæt i følgende vejledning fra "Retsinformation"

Der gøres særskilt opmærksom på, at der under dette princip skelnes mellem skoleaktiviteter, og de eventuelle aktiviteter, der planlægges af forældregruppen på årgang eller klasse.

Rammer/beskrivelsen af princippet

Studietur og ekskursioner skal medvirke til, at skolen aktivt inddrager og samarbejder med det omgivende samfund såvel lokalt som globalt. Studieture og ekskursioner betragtes derfor som forlagt undervisning, hvor der lægges vægt på det oplevelsesmæssige, det virkelighedsnære og det konkrete, og som derved supplerer elevernes læringsproces kvalitativt. Endvidere er det et mål, at studieture og ekskursioner skal medvirke til at styrke det sociale samspil i de enkelte klasser/elevgrupper.

Elevgrupperne skal som udgangspunkt ledsages af pædagogisk personale af forskellige køn, der har relation til eleverne. Som hovedregel skal udgifterne kunne dækkes af det beløb, som skolen melder ud til den pågældende studietur og evt. fondspenge søgt hjem med samme formål. Såfremt at elevgruppen i fællesskab har tjent penge kan disse indgå i studieturens budget. Endvidere må der indkræves kostpenge.

5.klasse

• I 5.klasse deltager eleverne i en aktivitet med overnatning.
  • Rejsemål er i udgangspunktet nationalt. Dette afklares med årgangens forældre og skolens ledelse.
  • Turen er uden udgift for forældrene. Der kan dog opkræves op til 100 kr. til kost pr. overnatning pr. elev.
  • Turen er en del af klassens årsplan og er en integreret del af undervisningen.
  • Forældre/elever kan via en klassekasse opspare kollektivt til ekstra aktiviteter for den samlede elevgruppe.

8.klasse

• Studieturen skal afstemmes med klassens forældre i begyndelse af skoleåret i 7. klasse og forældrene inddrages i planlægningen.
  • I 8. klasse deltager eleverne i en aktivitet med overnatninger. Udgangspunktet er fire overnatninger.
  • Rejsemål kan være nationale eller udenfor DK. Dette afklares med årgangens forældre og skolens ledelse.
  • Udgifterne afholdes af skolens budget. Der kan dog opkræves op til 100 kr. til kost pr. overnatning pr. elev.
  • Forældre/elever kan via en klassekasse opspare kollektivt til ekstra aktiviteter og muligheder for den samlede elevgruppe.

K klasser yngste gruppe:

• Eleverne deltager i årlig lejrskole med 2 overnatninger
  • Rejsemål i Danmark
  • Lejrskolen er helt eller delvist finansieret af fondsmidler, og den resterende del af skolens budget. Der kan dog opkræves op til 100 kr. til kost pr. overnatning pr. elev.

K klasser ældste gruppe:

• Eleverne deltager i årlig lejrskole med 3 overnatninger
  • Rejsemål hver andet år til en storby og hver andet år til skidestination i Norge

Vedtaget i skolebestyrelsen den 15. maj 2023