DUSSEN's mål og værdier

Vestbjerg Skole vil være en skole, hvor livsduelige voksne er med til at skabe livsduelige børn og unge.

Fem børn sidder omkring et bord og spiller kalaha

På Vestbjerg Skole opfatter vi livsduelighed som evnen til at kunne tackle livet godt, konstruktivt og fornuftigt i alle sammenhænge, dels i faglige, i personlige og sociale sammenhænge. (se i øvrigt på skolen hjemmeside.)

I DUS arbejder vi efter at have barnets dannelse, læring og trivsel i centrum, dels ud fra Vestbjerg Skoles fokusområder: Livsduelighed  • Kommunikation • Læringsmiljøer • Samarbejde, dels ud fra Aalborg Kommunes ”Fælles mål for DUS’s ” 6 hovedområder:  Alsidig og personlig udvikling • Sproglig udvikling • Social udvikling • Kulturelle udtryksformer og værdier • Naturen og udeliv • Sundhed, krop og bevægelse samt nedenstående værdisætninger:

• DUSSEN skal være et fristed, hvor børnene tilbringer deres fritid.
  • Børnene skal have trygge rammer at bevæge og udvikle sig i.
  • Der skal være mulighed for både at trække sig tilbage for sig selv og finde ro, og for samvær og leg med kammeraterne.
  • Der skal være tilbud om forskellige aktiviteter – til både hånden, kroppen, hjertet og hjernen.
  • DUSSEN skal være et sted, hvor alle bliver hørt, og alle tager hinanden alvorligt.

Ovenstående indtænkes i årshjulet for DUS, og i de individuelle læringsplaner for børnene, som teamet laver. Endvidere kan DUS Vestbjergs Fælles mål ses på skolens hjemmeside

På gangen ved klynge A hænger skærmen til ind/udtjek af børn, piktogramtavlen med ugens program samt rammerne med aktuelle fokus og læringspunkter, som er et uddrag af, hvad der dels rører sig i børnegruppen, dels af de Fælles mål for DUS.