Princip vedr. tilrettelæggelse af specialpædagogisk bistand i specialklassen

Princip vedrørende tilrettelæggelse af specialpædagogisk bestand i specialklasser

I Vestbjerg Skoles K-klasser varetages undervisningen af elever med autismespektrumforstyrrelser (K-klasse).
Eleverne visiteres til skolen gennem PPR Aalborg Kommune.

Vestbjerg Skoles K-klasser skal være et læringsmiljø, hvor den enkelte elev løbende lærer og udfordres i forhold til det individuelle aktuelle standpunkt samt inden for nærmeste udviklingszone – fagligt, personligt og socialt. Undervisningens faglige indhold har endvidere tilknytning til Vestbjerg Skoles fælles temaer og emner.

Den enkelte elevs status, mål og udfordringer beskrives i SPE’en (special pædagogisk elevplan) to gange årligt, hvorved denne bliver omdrejningspunkt for planlægningen af elevens undervisning. Teamet omkring eleven udarbejder et udkast til SPE’en, forældre og elever kommer med input/kommentarer, og planen færdiggøres i et samarbejde mellem elev, forældre og teamet tilknyttet eleven.

Klasserne sammensættes efter vurdering af elevernes relationer til såvel kammerater som til lærere og pædagoger, kontinuitet, fagligt niveau samt elevernes alder.
Undervisningen i specialklasserne varetages af lærere med særlige faglige og personlige kvalifikationer.

Særligt afsnit gældende. Kontaktklasserne
Grundlaget for kontaktklassetilbuddet er en helhedstænkning, hvor lærernes og pædagogernes indsats og undervisning skal tage udgangspunkt i fast struktur, forudsigelighed, sammenhæng og genkendelighed.

Arbejdet baseres på et bredt læringsbegreb, hvor fokus er på udvikling af det hele menneske, og målet er livsduelighed. Derfor skal der være et tæt samspil mellem den lærerfaglige og den pædagogfaglige indsats.

Den enkelte elevs SPE er som beskrevet omdrejningspunktet for tilrettelæggelsen af elevens undervisning, hvorfor denne også i K-afdelingen danner grundlag for beslutninger om, hvorvidt og hvordan eleven deltager i undervisning i skolens øvrige afdelinger, om eleven skal tilbydes særlige praktikforløb samt hvorvidt der skal ansøges om dispensation i forhold til afgangsprøverne i 9. og 10. klasse.

Link til Aalborg Kommunes beskrivelse af tilbuddet

15. september 2020