Principper vedr. supplerende undervisning i almenskolen

Principper vedrørende supplerende undervisning i almenskolen

Skolens pædagogiske læringscenter (PLC) har til formål at vejlede skolens ansatte, samt forestå undervisning af elever der skal inkluderes fagligt og socialt. Undervisningen skal tage udgangspunkt i elevens kompetencer og potentialer og tilpasses denne, således at eleven mødes med passende udfordringer i henhold til elevens nærmeste udviklingszone. Følgende forløb tilbydes af PLC:

• Særlige indsatser indenfor skolens fag – dog fortrinsvis dansk & matematik
  • Trivselsindsatser
  • Indsatser ift. ord- og talblindhed
  • To-sprogsundervisning
  • Co-teaching
  • Indsatser ift. klasseledelse og klassemiljø

Undervisningen i PLC kan både være forebyggende, foregribende og indgribende, og foregår primært i klassen/årgangen, på hold parallelt med klassens undervisning samt før og efter skoletid. I forbindelse med undervisningens tilrettelæggelse, hvor forebyggende og foregribende undervisning har et særligt fokus skal det vægtes, at PLC kan agere så fleksibelt som muligt.

For elever som får støtte af PLC udarbejdes der en læringshandleplan som løbende evalueres, hvorfor PLC-teamet også bidrager til elevens læringshandleplan. Endvidere betyder indsatser på PLC også et udvidet samarbejde mellem elev, forældre og skole.

PLC inddrager sagkyndig bistand i arbejdet med elever, hvorfor PLC indgår i et tæt samarbejde med PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) og kontaktperson fra Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen.

For at kunne varetage undervisning og vejledning i skolens kompetencecenter skal den ansatte have særlige faglige og personlige kvalifikationer.

Supplerende undervisning for tosprogede elever – dansk som andetsprog.

Ovenstående mht. undervisningens placering, undervisningsplaner, kvalifikationer etc. er ligeledes gældende i arbejdet med tosprogede elever. Følgende beskrivelse er en uddybning af den supplerende undervisning i dansk som andetsprog. Undervisningen i dansk som andetsprog har til mål at understøtte integrationen af tosprogede elever i såvel skolen som i samfundet. Endvidere skal undervisningen videreudvikle elevens faglige, personlige og sociale kompetencer.

Mål og indhold for undervisningen i dansk som andetsprog koordineres med almenklassens undervisning. Læreren på PLC skal endvidere vejlede faglærerne, således at skolens to-sprogede elever oplever, at dansk som andetsprog indtænkes som en dimension i alle fag.

Læreren i dansk som andetsprog har, i samarbejde med elevens læringsansvarlige, en særlig forpligtelse som brobygger i samarbejdet mellem skole og hjem.

Udover supplerende undervisning på egen skole er der tilknyttet en kompetenceskole. Basis-undervisning for nytilkomne elever foregår på kompetenceskolen (træder i kraft 1/8 2022). Basis undervisningen har til hensigt at løfte sprogindsatsen for nytilkomne elever, som ikke kan deltage i den almindelige undervisning.

Vedrørende specialpædagogisk bistand

Elever der har behov for specialpædagogisk bistand skal have udarbejdet en PPV (pædagogisk psykologisk vurdering). PPVén udarbejdes af en medarbejder fra PPR. PPVén afgør i hvilket omgang der skal ydes specialpædagogisk bistand, 9 timer eller mere.

Revideret marts 2022