Sundhedspolitiske principper

Æble   SUNDHEDSPOLITISKE PRINCIPPER

På Vestbjerg Skole arbejder vi ud fra en grundholdning om, at skolen skal være sund for sindet og kroppen.

På Vestbjerg Skole tænkes sundhedsbegrebet bredt og dækker det fysiske, mentale, åndelige og sociale og skal ses i sammenhæng med trivsel.

Sunde elever trives bedre og optager bedre viden og Vestbjerg Skole har derfor udarbejdet et princip, som sætter rammerne for at fremme en sådan kultur.

Link til grundlaget for og arbejdet med de sundhedspolitiske principper

MAD OG MÅLTIDER

Vestbjerg Skole vil i samarbejde med forældrene være medvirkende til, at eleverne får viden om sund, ernæringsrigtig kost. Det skal være muligt at købe mælk, frugt, grøntsager samt forskellige sunde frokosttilbud som supplement til den medbragte madpakke. Elevrådet medinddrages i drøftelserne af skolebodens sortiment. Kage, slik, chips og sodavand er ikke en del af hverdagens kost, men kan undtagelsesvis forekomme ved klasse/fællesarrangementer.

Link til handlinger og aktiviteter som understøtter mad- og måltidsprincippet

TOBAK

Vestbjerg Skole vil i samarbejde med forældrene være medvirkende til, at eleverne får viden om tobak og tobakkens følgevirkninger.

Der må ikke ryges i Aalborg Kommunens lokaler, bygninger eller bygningsanlæg – hverken af medarbejdere, borgere, brugere eller andre. Endvidere må der ikke ryges i forbindelse med arbejdet med børn eller unge – heller ikke i det fri (udendørs).

Link til handlinger og aktiviteter som understøtter Tobak-politik-princippet

FYSISK AKTIVITET

Vestbjerg Skole vil i samarbejde med forældrene være medvirkende til, at eleverne får viden og praktisk erfaring om vigtigheden af fysisk aktivitet. Eleverne skal opleve, at den daglige motion og bevægelse kan foregå i alle fag og ikke kun i idræt. Eleverne skal gives gode muligheder for bevægelse i deres pauser. Skolens rammer og fysiske faciliteter skal derfor understøtte fysisk aktivitet ude som inde.

Link til aktiviteter og handlinger som understøtter fysisk aktivitet

ALKOHOL

Vestbjerg Skole vil i samarbejde med forældrene være medvirkende til, at eleverne får viden om alkohol, og i den sammenhæng oplyse eleverne om de sundhedsskadelige konsekvenser, der kan være i forbindelse med indtagelse af alkohol og andre rusmidler.

Link til aktiviteter og handlinger der understøtter alkohol politik-princippet

MENTAL SUNDHED

Elevernes mentale sundhed har stor betydning for deres trivsel og handler om at være engageret i aktiviteter og fællesskaber, der for den enkelte giver mening og har værdi. Arbejdet med at skabe fællesskaber, der for den enkelte giver mening og har værdi sker bl.a. gennem succesoplevelser, således børnene bliver livsduelige.

Link til aktiviteter og handlinger der understøtter mental- sundhedsprincippet

Oktober 2020