Grundlaget for og arbejdet med de sundhedspolitiske principper

De sundhedspolitiske principper tager afsæt Aalborg Kommunes ”Sundhedspolitik 2019- 2022“ og lægger vægt på en indsats i forhold til de store folkesygdomme og på de 5 udvalgte livsstilsfaktorer, som påvirker folkesundheden mest – mad og måltider, tobak, alkohol, fysisk aktivitet og mental sundhed.

Som beskrevet i kommunens sundhedspolitik er der mange andre forhold end livsstilsfaktorerne, der har betydning for sundhed og trivsel. Derfor skal denne politik ses i sammenhæng til tidligere udarbejdede politiker og handleplaner - blandt andet omsorgsplan og antimobbe handleplan.

Aalborg kommunes sundhedspolitik har være drøftet i skolebestyrelsen og i forbindelse med udarbejdelsen af de sundhedspolitiske principper har der været nedsat et udvalg til at oversætte og kondensere kommunens politik til Vestbjerg Skoles principper.

De sundhedspolitiske principper omfatter alle børn, unge og ansatte på Vestbjerg Skole og anskues som et dynamisk dokument, forstået således, at handlingerne, som skal sikre opfyldelse af de sundhedspolitiske målsætninger, årligt skal justeres og tilføjes nye tiltag.

Til de sundhedspolitiske principper vil der tilknytte sig links som fortæller, at livsstilsfaktorerne på forskellig vis har betydning for elevernes indlæring og trivsel, hvilket præciserer vigtigheden af, at børns og unges sundhed dermed bliver et fælles anliggende for skole og forældre. I skolen vil vi gennem undervisningen og i fritidspædagogikken arbejde på, at den enkelte elev opnår den nødvendige viden og indsigt i begrebet sundhed, således at eleven selv, men også i fællesskab med andre, evner at handle og træffe sunde valg. Som politikken foreskriver det, så vil hele skolens liv - kultur, rammer og drift orientere sig mod at gøre en forskel i forhold til børnenes og de unges sundhed.

Link til Aalborg Kommunes sundhedspolitik.