Princip vedr. sponsorering

Princip vedrørende sponsorering

Formål:
Skolebestyrelsen ønsker at give mulighed for, at Vestbjerg Skole kan tilføres yderligere ressourcer i form af sponsorater, legater, gaver eller materialer til forbedring af henholdsvis undervisning og trivsel. Dette skal foregå indenfor lovens rammer.

Definition af sponsorat:
Et sponsorat defineres som ydelser, varer eller penge som finansieres af virksomheder, enkeltpersoner, (f.eks. forældre og eller deres firma), fonde eller legater.

Rammer/beskrivelsen af princippet
Vestbjerg Skole kan anvende midler, der er helt eller delvist modtaget fra private firmaer, organisationer, private og offentlige fonde m.v. hvis nedenstående hensyn er opfyldt:
Sponsoratet skal være ”øremærket” til et bestemt projekt eller formål, og som udgangspunkt være til gavn for en hel klasse, hel(e) årgang(e), en bestemt gruppe af elever eller hele skolen.
Sponsorater skal være i overensstemmelse med skolens øvrige principper og værdigrundlag, pædagogisk grundlag samt skolens DNA.
Den sponsorerende eller sponsoratet må ikke forbindes med produkter eller aktiviteter, der kan virke stødende eller moralsk angribelige.
Sponsorater må aldrig være ledsaget af krav om modydelser, som f.eks. salg af varer, lodder o. lign. Disse aktiviteter må dog gerne anvendes såfremt det ellers er foreneligt med aktiviteter og indgår som en frivillig aktivitet, eller projektaktivitet.
Skolen, eleverne og medarbejderne må ikke fremstå som reklamesøjler.
Der skal være åbenhed omkring sponsorering m.v. over for forældrekredsen på skolen.
Sponsorering må ikke binde den enkelte lærer til at anvende bestemte undervisningsmaterialer, samt må ikke påvirke lærerens metodefrihed og ret til uafhængighed af kommercielle interesser.
Profilering af sponsoratet kan kun ske efter konkret aftale med skolens leder.
Reklamer på/ved sponsorering (eks. tryk på trøjer) skal godkendes af skolens ledelse evt. Skolebestyrelsen.

Godkendelse:
Alle sponsorater skal godkendes af skolens ledelse, ud fra gældende princip, hvorefter skolebestyrelsen informeres på næstkommende skolebestyrelsesmøde.
Ved behov eller tvivlsspørgsmål kan skoleledelsen konsultere Skolebestyrelsen med henblik på godkendelse af et sponsorat.

Godkendt af skolebestyrelsen 1. marts 2023