Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip vedr. undervisningens og skoledagens organisering

Principper vedrørende undervisningens og skoledagens organisering. 


Teamstruktur: Den interne struktur hviler på følgende hovedprincipper: 

  1. Alle ansatte er organiseret i team:
    • årgangsteam som en del af et klyngeteam
    • pædagogisk læringscenter (It, vejledning, ressource)
    • Fagteam 
    • ledelsesteam
  2. Teamene sikrer opfølgning af vedtagne mål og principper for skolens virksomhed. 
  3. Teamene skal fremme elevernes faglige, personlig og sociale udvikling, samt være med til at skabe tryghed i elevernes hverdag. 
  4. Teamene planlægger, videndeler og samarbejder omkring udarbejdelse af årsplaner, undervisningen, evalueringsarbejde, elevernes trivsel og skole-hjemsamarbejdet. Desuden forventes det, at der i de enkelte team, på tværs af team og i afdelinger planlægges og udarbejdes undervisningsinitiativer, der kræver fælles forberedelse – blandt andet mulighedsuger, fagdage og forskellige projektarbejder. 
  5. Timeressourcer tildeles de enkelte lærere og pædagoger som en årsnorm, som allokeres med henblik på at give størst mulig læring og trivsel. 

 

Timefordelingsplan 
Vestbjerg Skole sikrer folkeskolens fagområder ved lektionstildelinger på klassetrinene i henhold til de vejledende kommunale og ministerielle bestemmelser. Inden endelig timefordelingsplan udfærdiges, tager skolens ledelse stilling til, om der er særlige behov, som skal tilgodeses. Skolebestyrelsen har besluttet, at nedenstående punkter bør tilstræbes opfyldt, hvis det er ressourcemæssigt muligt: 

  1. Der tillægges hver børnehaveklasse en pulje af ressourcelærelektioner. Disse lektioner varetages af de kommende lærere i 1. klasse, således at lærerteamet i kommende 1. klasse har kendskab til eleverne. 
  2. De praktisk-musiske fag, håndarbejde, sløjd og hjemkundskab tildeles et antal timer, som gør det muligt at gennemføre undervisningen på mindre hold. 
  3. Disponible ressourcer fordeles på klassetrinene/i klyngerne, hvor ledelsen vurderer behov for det. Disse ”ikke-fagfordelte” undervisningslektioner anvendes i perioder til holddannelse, to- lærerordninger, Co-teaching, lektiecafé m.m. Lærerteamet planlægger selv disse lektioners skiftende anvendelse. 
  4. Alle klasser skal have 1 lektion om ugen hele året til trivsel, ansvarlighed (”klassens tid”). 

 

Fagfordeling 

  1. Lærerne tilknyttes primært en klynge og et team, men faglige begrundelser og ønsker kan betyde, at lærere tilknyttes en anden klynge i mindre omfang. 
  2. Det tilstræbes, at lærerne underviser i deres linjefag, eller hvor lærerne er kompetente på linjefagsniveau, dvs. har ca. 5 års undervisningskompetence.  
  3. Det tilstræbes, at der er få lærere om en klasse, hvor fagligheden tillader det. Dette skal balanceres op imod så få voksne omkring årgangen som muligt.  

 

Undervisning 
Teamet og den enkelte lærer udarbejder årsplaner om undervisningens mål og indhold og orienterer løbende hjemmene om undervisningen. 
Undervisningens organisering er knyttet til undervisningens aktuelle mål og indhold hvorfor skolen arbejder ud fra, at fagenes lektionstal tildeles som en årsnorm, hvorfor undervisningen kan tilrettelægges fleksibelt. 

I særlige situationer kan online undervisning anvendes, hvis det skønnes at skabe god mulighed for læring. Der skal her tages hensyn til elevernes alder.

Eleverne skal i skoleårets løb opleve undervisningsformer, der veksler mellem emne-, tema- og projektundervisning, og som varierer i sit udgangspunkt i forhold til klasse-, hold- og årgangsundervisning. Der er fokus på såvel faglig fordybelse som undervisning i tværgående emner og problemstillinger. Der lægges vægt på: 

  1. At undervisningen målrettes Fælles Mål (bindende kompetencemål og vejledende færdigheds- og vidensområder).
  2. At undervisningsdifferentiering er et centralt element i planlægningen og gennemførelsen af undervisningsforløbene til gavn for den enkelte elev. 
  3. At eleverne i størst muligt omfang får mulighed for selv at erfare sig frem til ny viden. 
  4. At naturen og lokalsamfundet omkring skolen medvirker/inddrages så ofte, som det er relevant og praktisk muligt. 
  5. At elementer fra de praktisk-musiske fag inddrages i arbejdet med alle fag og tværfaglige sammenhænge så ofte, som det findes relevant og praktisk muligt. 
  6. At den internationale dimension tænkes ind på alle klassetrin. 
  7. At der arbejdes med børnekonventionen og børns rettigheder

 

Obligatoriske emner 
Ifølge Folkeskolelovens §7 skal der i grundskolen undervises i følgende emner: 
▪ Færdselslære. 
▪ Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. 
▪ Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering. 


De obligatoriske emner søges så vidt muligt inddraget i ”tværfaglige” forløb. I planlægningen kan færdselskontaktlæreren, sundhedsplejersken eller uddannelsesvejlederen inddrages. Ligeledes vil det være oplagt at inddrage forældrene i arbejdet med disse emner, idet deres medansvar for undervisningen på de tre områder er meget tydeligt. 

Valgfag 
Der udbydes valgfag svarende til antallet af klasser. Udbuddet af valgfag skal være alsidigt, og de skal både være mulighed for at vælge boglige som praktisk/musiske fag. Eleverne tilmelder sig et valgfag i et semester, hvorefter de vælger et nyt. For 7. og 8. klasse er valgfagene obligatoriske, hvorimod det er et tilvalg for eleverne i 9. klasse. Når man har tilmeldt sig et valgfag, er det et bindende valg. 

Valgfagene er planlagt med to ugentlige lektioner, men kan afhængigt af mål og indhold samles i blokke. 


Elevernes placering i klasser 
Vi ønsker, at børnene og klasserne gøres trygge og socialt velfungerende for at skabe et godt undervisningsmiljø. 
Skolestart 
Eleverne fordeles som udgangspunkt i to klasser. Eleverne vil komme til at arbejde på tværs af klasserne. Der vil i løbet af skoleåret kunne afprøves nye klasse-/holdkonstellationer ved behov. Dette for at skabe et bæredygtigt lære- og være miljø gennem elevernes skolegang på Vestbjerg Skole. Følgende skal tilgodeses i klassefordelingen:

  • Socialt samspil skal fungere. 
  • Ligelig fordeling af fagligt stærke og mindre stærke børn. 
  • Ligelig fordeling af køn. 
  • Ved tvillinger drøftes fordeling med forældre og evt. skolepsykolog. 
  • Alle børn skal følges af en ven. 


Nye elever i skoleforløbet

  1. Når nye elever modtages i løbet af året, inddrages børnehaveklasselederne og læringsansvarlige på det relevante klassetrin, inden placeringen af eleven finder sted.
  2. Den relevante årgangsklasse vurderes med hensyn til: - Social og faglig parathed til at modtage ny elev. - Fordeling af drenge og piger. 
  3. Den valgte klasses børnehaveklasseleder/læringsansvarlige deltager evt. i modtagesamtalen med forældre og elev.
  4. Relevante oplysninger om den nye elev indhentes inden placering. 

 

Forældrerådet bør ligeledes sikre at nye forældre inddrages i forældresamarbejdet. 


Klassesammenlægninger/-delinger Skolelederen orienterer skolebestyrelsen hver gang klassedeling eller sammenlægning skal finde sted. En bestående årgang fra 1.-9. klasse deles eller sammenlægges ikke det første år, den når deletallet (29, 57, ...) 


Forældrene til de berørte indkaldes til orienterende møde, hvor principperne for klassedeling/klassesammenlægning beskrives. Ved dannelse af nye klasser bør skolen tilstræbe følgende: 

  • Socialt samspil skal fungere. 
  • Ligelig fordeling af fagligt stærke og mindre stærke børn. 
  • Ligelig fordeling af piger og drenge. 
  • Ved tvillinger drøftes fordeling med forældre og evt. skolepsykolog. 
  • Alle børn skal følges af en ven. De lærere, der har kendskab til og har arbejdet med de berørte elever, forestår indstilling vedr. deling og sammenlægning af klasser ud fra disse overordnede principper. 

 

Skolelederen godkender og iværksætter beslutningerne fra lærerarbejdsgruppen. 
I overgangen mellem 6. og 7. klasse er det således, at der som udgangspunkt, sammensættes nye klasser, såfremt det af ledelsen/teamet vurderes at gavne den faglige og sociale udvikling for gruppen som helhed.

Revideret 16. december 2021