Princip for understøttende undervisning (UUV)
Overordnet formål:
Den understøttende undervisning tilrettelægges, så den understøtter både trivsel, læring, dannelse og den fagdelte undervisning på hold. Den understøttende undervisning skal sikre, at eleverne i skoledelen møder forskellige måder at lære på, at der er tid til faglig fordybelse og mulighed for at arbejde med et bredt udsnit af deres evner og interesser. Den understøttende undervisning skal derfor bidrage til at hæve elevernes samlede læringsprogression.
Mål:
- At skabe livsduelige elever ved at styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidig udvikling, motivation og trivsel
- At arbejde på klasseniveau, på årgangsniveau og på tværs af årgangene
Skolen tilstræber at UUV kan:
- understøtte fagligheden, blandt andet sproglig opmærksomhed, læsning og matematik
- rumme forløb og læringsaktiviteter, der spiller sammen med og støtter op om fagundervisningen
- understøtte de faglige emner gennem spil, leg og bevægelse
- styrke sociale relationer, bl.a. gennem konflikthåndtering, klassespilleregler/-udarbejdelse af klassecharter
- skabe variation i undervisningen ved at anvende forskellige arbejdsformer – herunder kropslig tilgang eller arenaskift
- inddrage det omgivende samfund og naturen
- understøtte fællesskaber for alle
- udfordre alle elever så de bliver så dygtige som muligt og mulighed for individuel fordybelse
- arbejde med/inddrage særlige faglige udviklingsforløb
- medvirke til at gøre eleverne livsduelige og uddannelsesparate
- understøtte arbejdet med CPS samtaler – individuelle eller gruppesamtaler
UUV kan fx organiseres som:
- Hold
- Forløb/ timeløse fag
- Gæstelærerundervisning
- Ture ud af huset/virksomhedsbesøg/uddannelsesvejledning
- Studieture/hytteture
- Idrætsdag
- Projektarbejdsform
- Udendørs undervisning
- Værkstedsarbejde
- Aftenskole
Princippet er godkendt i Skolebestyrelsen den 22. april 2021