Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Præsentation af Fokusklasserne

Hvem er vi?

Fokusklasserne på Vestbjerg Skole er et struktureret undervisnings- og fritidstilbud for børn og unge, primært med diagnoser inden for
autismespektre forstyrrelser, ADHD, ADD, generelle indlæringsvanskeligheder mm. Ofte har eleverne en kombination af udfordringer indenfor overnævnte diagnoser.


Fokusklasse tilbuddet på Vestbjergskole, kan på nuværende tidspunkt rumme op til (indsæt antal elever) i alt. Arbejdet varetages af både lærer og pædagoger, med en bred erfaring indenfor målgruppen. Alle elever får tilknyttet en kontaktlærer og en kontaktpædagog, Eleverne er opdelt i 3 grupper: En yngste gruppe, en bred mellemtrins/overbygningsgruppe og en gruppe for udskolingselever der er placeret på hovedskolen. Gruppeinddelingen foretages på baggrund af elevernes alder, faglige niveau og sociale tilhørsforhold. Alle grupper har tilknyttet et fast team af lærere og pædagoger. Fokusklasserne har tilknyttet psykolog, talepædagog, ergo - og fysioterapeuter samt uddannelsesvejleder.

Fokusklasserne er fysisk placeret i to huse, beliggende ca. 300 m fra hovedskolen. Derudover har en enkelt gruppe som før nævnt lokale på hovedskolen.  Åbningstiden i Fokusklasserne er fra klokken 08:00 til endt skoleskema. Der er desuden dette, mulighed for DUS. Dussen følger almen DUS åbningstider. https://vestbjergskole.aula.dk/dus/dus 
Eleverne visiteres til Fokusklasserne for et år ad gangen. Årligt foretages revisitation, hvor elevens aktuelle situation drøftes, og de fremtidige behov vurderes. Eventuelle ændringer vil altid ske i dialog med forældre. 

Vestbjerg Skoles Fokusklasser er organiseret som et helhedstilbuds lignende tilbud, i det omfang det er muligt og tilbyder ca 1 gange om måneden aftenklub for elever fra 5. – 10. årgang for elever tilmeldt DUS. Desuden afholdes aftenskole ca. en gang månedligt. En ugentlig skemalektion konverteres til dette. Det giver mulighed for ekskursioner eller andre fællesskabende aktiviteter, og afsluttes ofte med fælles spisning. Begge tilbud ligger efter endt skoletid.
Vestbjerg Skoles Fokusafdeling arbejder på nuværende tidspunkt b.la med projektet ”Inklusion og livsduelighed” i samarbejde med Aalborg Kommunes Specialcenter.

 

”Professionelle voksne med en høj grad af viden om elever i vanskeligheder af den ene eller anden art.”

”Skolen er rumlig og arbejde med vores børns forståelse af egne og andre udfordringer, så de oplever forskellighed som noget positivt.” Forældre til elever i Fokusklasse.

Hvad vil vi?

I Fokusklasserne på Vestbjerg Skole er målet at skabe livsduelige mennesker, der kan agere i et demokratisk og ligeværdigt samfund. Vi sætter fokus på ”det hele menneske” og udvikle eleverne på både det personlige-, det sociale- og det faglige plan.

Hvordan gør vi?

Helhedstanken

I Fokusafdelingen arbejdes der ud fra helhedstanken, hvilket betyder, at udviklingen af elevernes faglige -, sociale - og personlige kompetencer vægtes ligeværdigt og foregår i et tæt samarbejde mellem både lærere og pædagoger i tilbuddets åbningstid. Via udnyttelse af de to faggruppers forskellige kompetencer, sikres arbejdet med ”det hele menneske”. Eleverne tilbydes undervisning i alle folkeskolens fag på 1. – 10. klasses niveau, hvis dette er muligt for den enkelte elev at honorere. 
Undervisningen varetages primært af Fokusklassernes lærere i tæt samarbejde med pædagogerne. Når/hvis den enkelte elev magter at blive integreret ud i et eller flere fag i hovedskolen, foregår dette i et tæt samarbejde med elev, forældre, de implicerede lærere og pædagoger, samt elevens kontaktvoksne.
Undervisningen tilrettelægges ud fra folkeskolelovens Fælles Mål og skal sigte mod, at de elever, som har forudsætninger herfor, kan tage en afgangsprøve i 9. klasse i et eller flere fag. Elever som ikke kan dette, tilbydes en eller flere Aalborg Prøver.  

Aalborg prøven er en individuel tilrettelagt evaluering af elevens kompetenceområder og interesser og bygger på undervisningsforløb med faglige elementer, som relaterer til eksamensemnet. Det, der er karakteristisk for Aalborg-prøvens form, indhold og organisering, er, at den varierer fra elev til elev og er skræddersyet til netop den enkelt elevs interesseområder og formåen.  Fælles for konceptet er, at prøven overvejende er anerkendende, inkluderende og giver eleverne en mestringsfølelse, som afslutning på skoleforløbet. Aalborgprøven er ikke kompetencegivende til videre, overbyggende uddannelser. Læs mere om Aalborg-prøven på den mangfoldige folkeskoles hjemmeside, som du kan finde her

Vi forsøger at arbejde ud fra helhedstænkningen og det betyder, at vi bestræber os på, at der ikke som udgangspunkt forekommer et mærkbart skift mellem skole og fritidsdel. Dussen og aftenklubben varetages så vidt muligt af de samme voksne, som eleverne møder i skoletiden. På den måde sikre vi den tryghed, som elever med udviklings forstyrrende problematikker ofte kalder på, i overgange fra et tilbud til et andet.  De voksne har samtidigt en indgående viden om de problematikker de enkelte elever står i, og kan tilrettelægge DUS delen ud fra elevernes forudsætninger og formåen, både overordnet og på dagen. 


For de elever, der ikke er tilmeldt DUS, slutter skoledagen mellem kl. 12:45 og 14:20 For elever tilmeldt DUS er der fælles sociale - og /eller fysiske aktiviteter, lektiecafè med videre. 

”De fagprofessionelle ser vores barn, hvor det er og ikke hvor det burde være.”

Forældre til elev i Fokusklasse.

TEACCH -pædagogik og relations arbejde

Undervisningen er b.la inspireret af principperne fra TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children). Det betyder blandt andet, at der arbejdes med visuel struktur og stor forudsigelighed, og at formen er mindst lige så vigtig som indholdet. Lokalets indretning med individuelle arbejdspladser, som virker skærmende for forstyrrelser, er vigtige i indskolingen, og for nogle elevers vedkommende i hele skoleforløbet.
Pædagogikken tilrettelægges, så den på bedste vis er støttende og udviklende for den enkelte elev. Vi har erfaret, at alder, modenhed og tryghed hos eleverne mindsker behovet for nogle af TEACCH – principperne. Daglig struktur i form af velforberedte lærere/pædagoger samt et anerkendende undervisningsmiljø giver erfaringsmæssigt plads til fleksibilitet i hverdagen, og en vis grad af frigørelse af de faste rammer.
I det daglige arbejde lægger vi stor vægt på relations arbejde med en anerkendende og mentaliserende tilgang. Der arbejdes målrettet med elevernes sociale– og
personlige kompetencer og potentialer samt med deres individuelle vanskeligheder. Dette vægter vi som vigtigt for at skabe grundlag for alsidig udvikling hos den enkelte elev.

Medarbejderne i Fokusklasserne arbejder altid ud fra en neuropædagogisk forståelse og tilgang til det enkelt barn. Vi arbejder ud fra low arousel principper. Metoden har fokus på at forhindre og forebygge konflikter ved at give selvkontrol og mindske krav og forventninger, så vi sikrer at den enkelte elev, kan overskue de krav og forventninger vi stiller dem i.  - Det handler om ikke at provokere, ikke at stille et ultimatum, men altid sørge for, at der er en udvej. 

https://www.denmangfoldigefolkeskole.dk/media/g5ydrdes/low-arousal-dmf.pdf

”Det er trygt, at de voksne altid er undersøgende på hvad der ligger bag børnenes reaktioner og hjælper dem når det bliver svært.”

”Rolige og tydelige strukturerede voksne omkring vores barn, hjælper ham til at lykkes på trods af hans udfordringer.” Forældre til elever i Fokusklasse

 

Udvidet undervisningsdifferentiering

Lærerne skal sikre, at undervisningen varieres, så alle eleverne udfordres både intellektuelt, følelsesmæssigt, socialt og med hensyn til opbygning af værdier og holdninger. Undervisningen tager udgangspunkt i nærmeste udviklingszone, hvilket betyder, at undervisningsniveauet ikke altid svarer til elevens klassetrin, men altid tilrettelægges den enkelte elevs ståsted. På alle klassetrin er undervisningsdifferentiering i fokus. Der tages udgangspunkt i den enkelte elevs behov og forudsætninger, og undervisningen foregår både på klasse- og individuelt niveau. Den individuelle undervisningstid
med kontaktlæreren / pædagogen har både til hensigt at skabe faglig intensitet - og udvikling, men også at styrke en positivt relations dannelse.
Fokusklassernes ældste elever er tilknyttet en UU- vejleder som kan tilbyde et praktik- og brobygningsforløb forud for udslusning til et andet tilbud.

 

”De fagprofessionelle ser vores barn, hvor det er og ikke hvor det burde være.”

Skolen tilpasser sig til den enkeltes behov, også hvis det er svært at komme i skole, skolen tilpasser børnenes skemaer så de kan lykkes, samtidigt med at der arbejde med den enkeltes progression” Forældre til elever i Fokusklasse.

Samarbejde med Hovedskolen

Fokusklasserne benytter hovedskolens faglokaler og deltager så vidt muligt i de forskellige aktiviteter, der foregår på skolen – eksempelvis skolernes motionsdag, emneuger, skolefester og juleafslutningen.
Fokusklassen er en del af Vestbjerg Skole, og vi arbejder med fokus på integration i hovedskolens klasser, for de elever som magter dette i et eller flere fag.

”Skolen er god til at lave individuelle samtaler med eleverne, her oplever vi, at individuelle udfordringer hurtigt klarlægges og vores børn hjælpes i den rigtige retning når noget er svært.”  Forældre til elev i Fokusklasse.

 

SPE (Socialpædagogisk elevplan)

De faglige mål samt elevernes kompetencer, potentialer og individuelle mål, beskrives i den individuelle SPE.
Der afholdes forældremøder inden udsendelse af SPE'en, som derved også fungerer som et fælles "målsætnings- arbejdspapir”.


Forældresamarbejdet

Forældresamarbejde vægtes højt for at kvalificere den fælles indsats. I de yngste elevers klasser kommunikeres dagligt gennem elektroniske
kontaktbøger på AULA, mens der i de ældre klasser kommunikeres efter behov på samme kanal.
Der afholdes forældresamtaler op til udgivelsen af SPE'erne, og der arrangeres fælles forældremøder og forældrearrangementer for Fokusklassernes forældre ved skoleårets start. 

” Den tæt kontakt mellem skolen og hjemmet er vigtigt, så er vi trygge som forældre.”

Forældre til elev i Fokusklasse.

 

Social træning og personlig udvikling

Hver elev har individuel undervisning eller samtaler med en kontaktlærer- og/eller pædagog. Her tages der udgangspunkt i specifikke faglige -, personlige - eller sociale problemstillinger/udfordringer. Med respekt for og anerkendelse af elevens ønsker, målet er at der sammen med eleven indgås aftaler om, hvordan vi bedst støtter og hjælper eleven i deres videre udvikling.


Vi har desuden valgt at have fælles social træning og ansvarlighed på skemaet. Disse timer varierer meget i indhold, idet de tilrettelægges ud fra klassens ønsker og behov. I de yngre klasser kan emnerne være turtagning, at tabe og vinde i spil, snak om venskab, og hvad en god ven er. I de ældre klasser kan emnerne f.eks. være følgende. Viden om teenage-/ungdomslivet. Gennem samtaler og læsning, kommer vi omkring emnet og de spørgsmål eleverne måtte have. Undersøgende samtaler om diverse diagnoser, samt livet med autisme, ADD, ADHD, generelle indlæringsvanskeligheder mm. Samtaler om tilværelsen efter Vestbjerg Skole og hvilken mulighed eleverne har. Dem og mange andre emner tages op, for at sikre så alsidig en viden for eleverne så muligt.

” Skolen er god til at lave individuelle samtaler med eleverne, her oplever vi, at individuelle udfordringer hurtigt klarlægges og vores børn hjælpes i den rigtige retning når noget er svært.” Forældre til elev i Fokusklasse

Lejrskolen

Hvert år søges fonde til finansiering af et lejrskoleophold. De yngste elever er på lejrskole med to overnatninger, og de ældste elever tager hvert andet år på skitur og hvert andet år på lejrskole med kulturelt indhold. De ældste har tre overnatninger.

” Lejrskolen er vigtig for både det sociale og en øvebane til at lykkes med at sove ude, uden mor og far det er dejligt at få børn hjem der har flyttet sig ud af deres komfortzone og lykkes med det.” Forældre til elev i Fokusklasse.