Velkommen i Fase 1
Denne folder er udarbejdet som et supplement til forældremøder og skole-hjem-samtaler. Hermed kan I få et indblik i aktiviteter og forventninger samt baggrund for vores indsatser i dagligdagen.
Hvem er vi?
Personalet i fase 1 har primært deres daglige gang på 0.-5. årgang og i år består bemandingen af:
Team 0: Dorte Wiesmach Jensen, Ronald Christensen, Tina Langeland, Lars Bo Nepper og Helle Lindholt Pedersen
Team 1: Vibeke Vendelboe, Elisa Eckhard Daugaard, Lotte Sofie Kaae, Mette Højer og Henrik Vittrup
Team 2: Martin Ross Jensen, Vibe Nørgaard, Michelle Fruensgaard, Jette Mortensen og Dorthe Lønstrup
Team 3: Mia Refshøj Andersen, Rikke Hørsted Anderson, Pernille Holt, Lotta Jørgensen og Ole Busch Jensen
Team 4: Julie Collitz Stryhn Risgård, Victor Borregaard, Kristina Nørgaard Steen og Mia Gartner Christensen
Team 5: Kristiane Stevns Orleman, Vibeke Svendsen, Tue Frederiksen
Trivselspersoner: Rie Vestergaard og Pernille Walsted
Trivsels- og inklusionsvejleder: Lenette Wiese
Leder: Lene Buch
Mål og værdier
På Vestbjerg Skole opfatter vi livsduelighed som evnen til at kunne tackle livet godt, konstruktivt og fornuftigt - dels i faglige, dels i personlige og i sociale sammenhænge.
For os er det vigtigt, at eleverne trives, er motiverede og yder efter bedste evne samt opnår så gode sociale og faglige kompetencer som muligt.
Vi forsøger at tilrettelægge alle vores aktiviteter, så der sker en
progression i elevernes læring, trivsel og dannelse.
Vi forsøger at skabe rammer i vores læringsmiljø, der understøtter deltagelsesmuligheder for alle elever. Formålet er at eleverne oplever, at de bliver mere selvhjulpne, ansvarlige og selvstændige.
Vi arbejder med at gøre eleverne klar til fase 2.
Som en del af vores almene dannelse forventer vi, at man taler
ordentligt til og om hinanden samt behandler hinandens og skolens ting med respekt.
- Eleverne følger de voksnes anvisninger.
- Eleverne møder til tiden, er veludhvilede og undervisningsparate.
- Eleverne bidrager til fællesskabet, ved at lytte til hinanden, tage hensyn til hinanden og give plads til hinanden.
Rettighedsskole
Som rettighedsskole arbejder vi på at skabe positive læringsfællesskaber, hvor alle elever har ret til at blive set og hørt.
I fællesskab laver vi en klassecharter, som er en slags klasseregler, der gælder i elevernes klasser. Det er et værktøj til at passe godt på hinanden. En klassecharter er fx en plakat eller andet, der hænger synligt i klassen. Den minder eleverne om, hvad der er vigtigt for deres klasses trivsel. Eleverne er selv med til at lave deres klassecharter, og den opdateres i starten af hvert skoleår.
Vi forsøger at styrke det sociale fællesskab på tværs af årgangene ved forskellige arrangementer fx OL, rettighedsdag, venskabsklassedage og fag-/temauger.
Samtidig prioriterer vi fællesaktiviteter, hvor alle på skolen kan samles.
Trivsel
Klassefællesskabet og klassens sociale liv vægtes højt samtidig med, at der også er fokus på det enkelte barns trivsel. I er, som forældre, medansvarlige for både jeres eget barns, men også for klassens trivsel. Det er derfor vigtigt, at I derhjemme altid taler positivt om alle børn i klassen, for derved bidrager I til, at ingen udelukkes fra fællesskabet.
Fag i fase 1
Børnehaveklassen: Børnehaveklassen er faget, med 6 kompetenceområder, sprog, matematisk opmærksomhed, naturfaglige fænomener, kreative og musiske udtryksformer, krop og bevægelse, engagement og fællesskab.
På 1. årgang: Dansk, matematik, kristendom, natur/teknik, idræt, musik og trivsel.
På 2. årgang: Dansk, matematik, engelsk, kristendom, billedkunst, natur/teknik, musik, og idræt.
På 3. årgang: Dansk, matematik, engelsk, tysk, idræt, billedkunst, natur/teknik, håndværk & design, kristendom, historie og musik.
På 4. årgang: Dansk, matematik, engelsk, tysk, billedkunst, natur/teknik, håndværk & design, svømning, kristendom, historie og musik.
På 5. årgang: Dansk, matematik, engelsk, tysk, idræt, billedkunst, natur/teknik, håndværk & design, kristendom, historie, musik, madkundskab og trivsel.
Idræt
Alle elever deltager og er omklædte til idræt. Hvis en elev er skadet, orienteres idrætslærerne via Aula, og eleverne deltager i det omfang, de kan. Idrætsundervisningen afsluttes med badning.
Co-teaching
Alle årgange bliver løbende tilbudt co-teaching. Det er et tilbud, hvor to eller flere voksne planlægger, udfører og evaluerer klassen i fællesskab.
Forældremøder og skole/hjemsamtaler
Hvert skoleår afholdes to forældremøder og to skole/hjemsamtaler.
Skole/hjemsamtalerne afholdes i efteråret og i foråret med deltagelse af lærere og pædagoger.
Forældreråd
Ved første forældremøde vælges et forældreråd bestående af 4-6 personer. Forældrerådene mødes et par gange om året og planlægger spændende aktiviteter for eleverne.
Forældrefri zone
For at skabe mest mulig ro og forudsigelighed for vores elever, er klyngerne som udgangspunkt forældrefri. Vi henstiller til, at forældre afleverer i garderoben (klynge A) og uden for klyngen (Klynge B). I de tilfælde, hvor afleveringssituationen er svær, finder vi sammen gode løsninger.
Samarbejde
Vi vil gerne indbyde til et positivt og konstruktivt samarbejde med Jer forældre, da det er vejen til god læring og trivsel for barnet. Det er vigtigt, at I bakker op om lærernes og pædagogernes arbejde i klassen, og at I taler positivt om jeres barns hverdag i skolen.
Hjemmearbejde
I fase 1 vil der være hjemmeopgaver. Den vigtigste opgave i fase 1 er at få læst derhjemme hver dag i 30 min (som udgangspunkt).
Vi har en forventning om, at eleverne laver deres hjemmearbejde og er klar til timerne. Vi opfordrer samtidig til, at eleverne søger vejledning og hjælp i timerne, så de har fundamentet til at kunne arbejde videre hjemme. Hvis eleverne har forsøgt og ikke kan løse opgaverne, så tages der kontakt til den enkelte lærer. Hvis vi har bekymringer vedrørende elevernes lektielæsning, vil vi orientere jer herom.
Læsning
Gode råd når dit barn læser for dig
Før barnet læser;
- Undersøg bogen - titel, forfatter, forside, bagside, illustrationer, indholdsfortegnelse, særpræg m.m.
- Snak om/gæt på hvad bogen handler om
- Inddrag barnets egne erfaringer med emnet
- Undersøg, om der er ord, som barnet ikke forstår betydningen af
Mens barnet læser
- Hvis barnet ikke selv kan læse et drilsk ord, så hjælp med den første lyd eller giv barnet en ledetråd
- Hvis ordet fortsat drillet så læs ordet for barnet
- Afbryd kun barnet, når det læser fejl, hvis det forstyrrer forståelsen. I kan tage en snak om de svære ord bagefter.
- Hvis bogen er for svær så find en anden.
- Husk altid at rose og opmuntre barnet.
Efter barnet har læst
- Lad barnet genfortælle, hvad det har læst.
- Tal om ord, der er svære at læse, og ord, der er svære at forstå
- Tal om bogen. Var den god, sjov, uhyggelig, kedelig, spændende?
Fravær
Ved fravær, sygdom eller ønske om ekstraordinær frihed skal personalet orienteres i fraværsregistreringssystemet i MinUddannelse (adgang fra Aula). Dette bedes I ved sygdom gøre inden skoledagens start. Hvis I ønsker at ansøge om ekstraordinær frihed, så bedes I ansøge teamet i god tid. Hvis fritagelsen strækker sig over mere end to dage, vil det være ledelsen, der svarer på henvendelsen i systemet. Hvis fravær ikke er aftalt med skolen, så registreres det med ulovligt fravær.
Hvis I har brug for hjælp til anvendelse af systemet, er I velkomne til at tage kontakt til teamet.
Mobil-fri skole - Digital dannelse
Hvis en elev i fase 1 har en mobiltelefon med i skole, skal den ligge slukket i tasken. Dette samme gælder smartwatches, som man kan ringe til og fra.
Der kan altid rettes henvendelse til lærerne via Aula. Hvis I har akut brug for at komme i kontakt med jeres barn eller læreren, rettes der henvendelse til kontoret.
Sundhedsplejerske
Sundhedsplejen har kontakt med børn gennem hele skoletiden, hvor målet er at skabe de bedste betingelser for børns sundhed, trivsel og udvikling. Sundhedsplejen tilbyder ved skolestart barn og forældre en sundhedssamtale, hvor vi taler om, hvordan jeres barn har det. Ved samtalen tilbydes barnet en høreprøve, synsprøve og en vurdering af barnets vækst og motorik. Formålet med samtalen er, at vi sammen vurderer barnets sundhed og trivsel. Der er i fase 1 tilbud om sundhedspleje i børnehaveklassen, 1. kl., 4. kl. og 5. klasse.
I er altid meget velkomne til at kontakte skolens sundhedsplejerske, Heidi Atzen, ved spørgsmål og behov.
Erstatning
I løbet af skoleåret kan uheld og skader desværre ske. I forbindelse med erstatningsansvar henviser vi til folderen “Børn skal også betale”, som findes under links på Aula.
DUS
Åbningstider: kl. 06:30 til kl. 17:00 alle dage.
Mulighed for at vælge forskellige åbningsmoduler - fuldtid, morgen eller eftermiddagsmodul, alt efter behov.
Ved spørgsmål til DUS kan I kontakte DUS afdelingsleder Gry eller årgangspædagogerne.
Kontakt
Personalet kan træffes gennem Aula.
I kan kontakte skolens kontor på tlf: 99825600
Tag venligst kontakt til os, hvis I har spørgsmål, eller hvis der er noget, der fylder for jer.
Vi ser frem til et fortsat godt samarbejde, som understøtter en god, lærerig og progressiv skoletid, så eleverne opnår et godt fundament for videre læring, trivsel og dannelse.
Med ønsket om et godt samarbejde - Teamet i fase 1
Vestbjerg Skole