Velkommen i Fase 2
Denne information er udarbejdet som et supplement til forældremøder og skole-hjem-samtaler. Hermed kan I få et indblik i aktiviteter og forventninger samt baggrund for vores indsatser i dagligdagen.
Hvem er vi?
Underviserne i fase 2 har primært deres daglige gang på 6. - 9. årgang, og i år består bemandingen af:
Team 6: Michael Hansen, Henrik Pedersen og Conni Liccardi
Team 7: Anne Skrubbeltrang, Mikkel Binderup, Mette Tranberg, Pernille Skov Lykkegaard
Team 8: Pernille Walsted, Nicoline Møller, Gorm Mikkelsen, Steen Ammundsen
Team 9: Lotte Elfrom, Jette Klarup, Karin Albrechtsen, Steen Weikert
Trivselspersoner: Rie Vestergaard og Pernille Walsted
Trivsels- og inklusionsvejleder: Lenette Wiese
Leder: Michael Hvelplund Pedersen
Mål og værdier
På Vestbjerg Skole opfatter vi livsduelighed som evnen til at kunne tackle livet godt, konstruktivt og fornuftigt - dels i faglige, dels i personlige og i sociale sammenhænge.
For os er det vigtigt, at eleverne trives, er motiverede og yder efter bedste evne samt opnår så gode sociale og faglige kompetencer som muligt.
Vi forsøger at tilrettelægge alle vores aktiviteter, så der sker en progression i elevernes læring, trivsel og dannelse.
Vi forsøger at skabe et læringsmiljø, hvor eleverne mærker, at de bliver mere selvhjulpne, ansvarlige og selvstændige, og hvor ærlighed, tillid og privilegier går hånd i hånd.
Vi arbejder progressivt med at gøre eleverne klar til videre uddannelse.
Som en del af vores almene dannelse forventer vi, at man taler ordentligt til og om hinanden samt behandler hinandens og skolens ting med respekt. Vi følger de voksnes anvisninger.
Vi møder til tiden til alle timer, veludhvilede og undervisningsparate.
Rettighedsskole
Som rettighedsskole arbejder vi på at skabe positive læringsfællesskaber, hvor alle elever har ret til at blive hørt. Som led i dette træner vi bl.a. fremlæggelser, så eleverne opnår sikkerhed og tryghed i at præsentere noget for andre.
Vi forsøger at styrke det sociale fællesskab på tværs af årgangene ved forskellige arrangementer (fx OL, rettighedsdag, høvdingeboldturnering, venskabsklassedage, faguger/temauger, samarbejdsaktiviteter med UngAalborg og Teater Nordkraft mm.)
Samtidig prioriterer vi fællesaktiviteter, hvor alle på skolen kan samles.
Ungdomsliv
Teenagelivet kan i perioder være svært. Det er vigtigt, at de voksne omkring den unge har forståelse for det, de unge går igennem i teenageårene. Oftest er det en del af en naturlig og vigtig proces, som de skal igennem for at blive voksne og selvstændige mennesker.
Når skolen har forventninger og sætter krav til eleverne om samarbejde, ansvarlighed men også om selvstændighed, så er det for at understøtte eleverne i deres udviklingsproces.
Erfaringsmæssigt ved vi at bekymringstanker kan komme til at fylde en del for nogle i ungdomslivet. Bekymringstanker kan opstå både ift. det sociale fællesskab, venskaber og omkring det faglige stof/undervisningen. Disse tanker kan komme til at fylde rigtig meget, men det behøver de ikke gøre. Der findes teknikker, som man kan bruge til at skrue ned for disse.
På https://mindhelper.dk/temaer/ vil man kunne finde gode råd/øvelser, som kan være med til at afhjælpe og ligeledes vil man kunne få vejledning både som forældre og som ung hos Trivselsvejleder på skolen.
Det kan som forældre opleves som vanskeligere at få lov til at hjælpe og støtte sit barn, når det bliver ældre. Det er vigtigt, at I fortsat er nysgerrige på og får snakket forventninger med jeres barn fx om deltagelse i undervisningen, dannelse, trivsel, adfærd og sociale relationer.
Det er i fagene i udskolingen en fordel af have en solid viden om verden. Derfor kan I hjælpe jeres barn ved at opfordre dem til at se nyhedsudsendelser, dokumentarer m.m. - samt ved at invitere jeres barn ind i dialogen om, hvad der sker i verden. Derudover er det vigtigt fortsat at fastholde den gode kultur om at læse i fritiden, således at læsningen holdes ved lige.
Fag i fase 2
På 6. årgang følger vi den normale fagrække. Vi øver eleverne i at have undervisning i faglokalerne i klynge C samt på faggangen.
På 7. årgang udvides fagrækken med geografi, biologi, fysik/kemi og praksisvalgfag. Eleverne skal vælge et praksisvalgfag, som de skal have i 2 år. Praksisvalgfaget afsluttes med en eksamen i slutningen af 8. årgang.
På 8. årgang udvides fagrækken med samfundsfag og kristendom.
På 9. årgang skal eleverne vælge et valgfag. Her udbyder skolen 1-2 fagområder. Vi indgår desuden i et godt samarbejde med Nørresundby skolerne og Nørresundby Gymnasium og HF. Derfor er det også muligt for eleverne at vælge valgfagsundervisning i sprog (Engelsk, tysk, latin) eller science (Matematik, fysik/kemi, biologi og bioteknologi). Valgfaget på gymnasiet afvikles om torsdagen i tidsrummet fra 13.30 - 15.30.
Faglokaler
På Vestbjerg Skole prioriteres det, at der er faglokaler i udskolingen, dvs. for de ældste af skolens elever. Et faglokale kender mange fra musik, fysik eller geografi, men på Vestbjerg Skole har også andre fag deres eget lokale. Et faglokale understøtter det enkelte fag og skaber dermed et fokus i undervisningen på kernen i det enkelte fag. I faglokalet for engelsk, er det fx flag fra engelsktalende lande, citater af personligheder, der har påvirket verden, plakater med FNs Verdensmål og artikler fra Menneskerettighedserklæringen. Der er også ophæng med forskellige sproglige fokusområder samt elevproduktioner fra de forskellige projekter.
Et faglokale understøtter i høj grad læringen i faget, ved at sætte en tydelig retning for og opstart af undervisningen. Dermed skaber vores faglokaler et bedre læringsmiljø for eleverne.
Hjemmearbejde
I fase 2 vil der være hjemmeopgaver. Vi har en forventning om, at eleverne laver deres hjemmearbejde og er klar til timerne. Vi opfordrer samtidig til, at eleverne søger vejledning og hjælp i timerne, så de har fundamentet til at kunne arbejde videre hjemme. Hvis eleverne har forsøgt og ikke kan løse opgaverne, så tages der kontakt til den enkelte lærer. Hvis vi har bekymringer vedrørende elevernes lektielæsning, så vil vi orientere jer herom.
Standpunktskarakterer
Fra 8. klassetrin gives der standpunktskarakterer efter 7-trins-skalaen. Der afgives karakterer to gange årligt. Standpunktet fastsættes i forhold til de faglige mål, som gælder for faget. Det betyder, at standpunktskarakterer gives ud fra lærerens vurdering af, i hvor høj grad eleven opfylder fagets kompetence-, færdigheds- og vidensmål.
Terminsprøver: Vi afholder terminsprøver for 9. årgang i
uge 2-3. Terminsprøverne afvikles i følgende skriftlige fag:
Dansk, matematik, engelsk og tysk.
Udskolingen på Vestbjerg Skole arbejder også med projektarbejde. Dette være sig mindre projekter, hvor der fokuseres fag-fagligt i de enkelte fag samt større tværfaglige projekter i alternative uger og ikke mindst i forbindelse med 9.årgangs obligatoriske og afsluttende projektopgave.
FP9: Folkeskolens afsluttende skriftlige prøver for 9. årgang afvikles i starten af maj. De mundtlige prøver afvikles i slutningen af maj samt i juni måned.
Fravær
Ved fravær, sygdom eller ønske om ekstraordinær frihed skal personalet orienteres i fraværsregistreringssystemet i MinUddannelse (adgang fra Aula). Dette bedes I ved sygdom gøre inden skoledagens start. Hvis I ønsker at ansøge om ekstraordinær frihed, så bedes I ansøge teamet i god tid. Hvis fritagelsen strækker sig over mere end to dage, vil det være ledelsen, der svarer på henvendelsen i systemet. Hvis fravær ikke er aftalt med skolen, så registreres det med ulovligt fravær.
Hvis I har brug for hjælp til anvendelse af systemet, er I velkomne til at tage kontakt til teamet.
Uddannelsesvejledning
I udskolingen er der løbende et tæt samarbejde med en uddannelsesvejleder (UU). I starten af 8. og 9. klasse inviteres I til et forældremøde, hvor uddannelsesvejlederen deltager.
Skolen og vores uddannelsesvejleder vil løbende orientere eleverne om aktiviteter som fx introdage, brobygning, praktik og valg af videregående uddannelse. Hvis man som forældre har spørgsmål til uddannelsesvejlederen - Anne Sofie Fage Larsen, så er I velkomne til at tage kontakt via Aula.
Studietur
På 8. årgang er der en obligatorisk studietur, hvor årgangen er afsted med fire overnatninger. Destinationen kan være både indenrigs og udenrigs. Hver årgang planlægger selv skolerejsen.
Mobil-fri undervisning - Digital dannelse
Eleverne har ikke længere adgang til deres mobiler i undervisningstiden, medmindre telefonerne skal anvendes til bestemte opgaver. Ordblinde elever kan bruge telefonen som hjælpeværktøj og har dermed en særlig aftale.
Der kan altid rettes henvendelse til lærerne via Aula. Hvis I har akut brug for at komme i kontakt med jeres barn eller læreren, rettes der henvendelse til kontoret.
Vi arbejder som en del af livsduelighed også forebyggende med digital dannelse via - “Dit liv på nettet”.
Forebyggelse
På hhv. 7., 8. og 9. årgang afholdes der forebyggelsesseminar på skolen i samarbejde med SSP og ungdomsklubberne - Camp Ung.
Rygning, snus m.m. er ikke tilladt i skoletiden. Oplever vi elever, som anvender disse, vil I som forældre blive kontaktet.
Vi opfordrer til, at de unge mennesker møder udhvilede, at de spiser morgenmad samt får et sundt måltid i løbet af skoledagen, så de kan koncentrere sig i undervisningen og i de sociale fællesskaber.
Idræt
Alle elever deltager og er omklædte til idræt. Hvis en elev er skadet, orienteres idrætslærerne via Aula, og eleverne deltager i det omfang, de kan. Idrætsundervisningen afsluttes med badning.
Erstatning
I løbet af skoleåret kan uheld og skader desværre ske. I forbindelse med erstatningsansvar henviser vi til folderen “Børn skal også betale”, som findes under links på Aula.
Leje af skoleskab
Der kan leje skoleskab via MyLocker på deres hjemmeside. Har man spørgsmål til MyLocker kan de træffes på tlf. 70707947
Kontaktoplysninger
Personalet kan træffes gennem Aula.
I kan kontakte skolens kontor på tlf: 99825600
Tag venligst kontakt til os, hvis I har spørgsmål, eller hvis der er noget, der fylder for jer.
Vi ser frem til et fortsat godt samarbejde, som understøtter en god, lærerig og progressiv skoletid, så eleverne opnår et godt fundament for videre læring, trivsel og dannelse.
Med ønsket om et godt samarbejde
Teamet i fase 2