Princip for fællesskab
Formål
På Vestbjerg Skole ønsker vi at sikre, at alle elever oplever meningsfulde og stærke fællesskaber, hvor de føler sig set og værdifulde. Fællesskaberne skal bidrage til øget læring, trivsel og dannelse – og samtidig tydeliggøre både individets og fællesskabets rettigheder og forpligtelser i forhold til hinanden.
Stærke fællesskaber handler ikke kun om at tilpasse individet til fællesskabet, men også om at forme fællesskabet, så det kan omfavne forskellighed. Når både individ og fællesskab har rettigheder og pligter, skabes der en gensidig forpligtelse, hvor alle parter aktivt medvirker til at skabe stærke fællesskaber.
Princippet skaber en fælles retning og et fælles sprog for, hvordan vi er sammen på skolen. Det tydeliggør værdier, ansvar og rettigheder for både elever, skole og forældre – og det styrker følelsen af at høre til.
Grundlag
Fællesskab på Vestbjerg Skole bygger på tre centrale udsagn:
- Vi fejrer forskelligheder og styrker fællesskabet
Vi anerkender og respekterer, at vi er forskellige – og vi ser det som en styrke. Ingen skal skamme sig over at være sig selv, og vi skal støtte hinanden i at turde stå frem med vores forskelligheder. - Vi tager ansvar for hinanden – fællesskab er noget, vi gør
Et godt fællesskab kommer ikke af sig selv. Vi hjælper hinanden, siger fra, hvis nogen bliver behandlet dårligt, og sørger for, at alle føler sig velkomne. Fællesskabet er vores fælles ansvar – både børn og voksne. - Vi skaber plads til alle stemmer
Alle har ret til at blive hørt og til at bidrage til fællesskabet. Vi opmuntrer hinanden til at sige vores mening og stå ved, hvem vi er. Det gør vi ved at lytte, være åbne og vise respekt for hinandens ord og følelser.
Skolens ansvar
- At skabe rammer for, at fællesskaber kan opstå på tværs af klasser, årgange, afdelinger, fagligheder og interesser.
- At iværksætte initiativer, der bidrager til fællesskaber, og løbende følge op på skolens arbejde med fællesskab.
- At anvende princippet aktivt i det pædagogiske arbejde og guide eleverne til stærke fællesskaber.
Elevens ansvar
- At forstå vigtigheden af fællesskaber og deres betydning for alles læring, trivsel og dannelse.
- At tage ansvar, vise initiativ og bidrage aktivt til et stærkt fællesskab.
- At gøre brug af sin ret til at være sig selv, udtrykke sig og blive hørt.
Forældrenes ansvar
- At forstå vigtigheden af fællesskaber og deres betydning for alles læring, trivsel og dannelse.
- At understøtte skolens arbejde med at skabe fællesskaber på tværs af klasser, årgange og afdelinger.
- At støtte deres børn i at indgå positivt i fællesskaber på tværs af klasser, årgange og afdelinger.
Vedtaget i skolebestyrelsen 2. september 2025