Fraværsprocedure

Fraværsprocedure for elever på Vestbjerg Skole.

Denne vejledning har til hensigt at anvise, hvordan skolen registrerer fravær og handler i forhold til elevfravær.

Skolen er naturligvis underlagt Aalborg kommunes politik på området.

Overordnet information

i MU-Elevfravær fremskrives registreringer automatisk til efterfølgende lektioner. Det betyder, at skolens registreringer i første lektion er gældende for resten af dagen. Fremskrivningen ændres dog, hvis der foretages en ny registrering i fx 3. lektion. Derefter vil denne registrering blive fremskrevet. Registreret fravær tæller dermed i princippet kun en lektion.

Det er besluttet, at skolerne som minimum skal følge bekendtgørelsens krav. Det vil sige:

• 0. 6 -. klasse: Minimum en daglig registrering foretaget om morgenen
  • 7. - 10. klasse: Minimum to daglige registreringer foretaget om morgenen og i sidste lektion

Derudover skal der foretages nye registrering, hvis der sker ændring i elevgruppen i løbet af dagen. Læreren skal skåledes kontrollere fremmøde og foretage registrering, hvis en elev fx udebliver fra en lektion midt på dagen.

Registrering af elevfravær:

Forældrene skal altid indberette fravær i MU-Elevfravær (inden skoledagens start). Der skal registres hvorfor eleven har fravær samt i hvilket tidsrum. Hvis Forældre ønsker eleven fritaget for undervisningen i mere end to dage, skal der ansøges herom til skolens ledelse (det sker automatisk i MU-elevfravær). Hvis skolens ledelse har givet tilladelse til ekstraordinær frihed, registreres dette som ekstraordinær frihed (lovligt fravær).

• Sygdom
    Registreringen "Sygdom" anvendes, når forældre har givet besked om, at eleven er fraværende grundet sygdom, hospitalsindlæggelse, lægeundersøgelse eller andre lægefaglige begrundelser (eks. tandlægebesøg, fysioterapeut .lign.). Det kan være relevant at indhente lægeattest, hvis der opstår tvivl om, at fraværet reelt skyldes sygdom.
  • Ekstraordinær frihed
    Registreringen "Ekstraordinær frihed" anvendes, når skolen har givet tilladelse til, at eleven er fraværende. Tilladelsen gives på baggrund af en vurdering af elevens behov for at holde fri sammenholdt med det afbræk i undervisningen fraværet giver. Ekstraordinær frihed kan registreres frem i tiden.
  • Ulovligt fravær
    Alt fravær der ikke på forhånd er kendt af medarbejderne som sygefravær eller ekstraordinær frihed registreres som "ulovligt fravær".

Mødt for sent

Registrering "Mødt for sent" anvendes, hvis eleven uden tilladelse møder efter lektionens start. Der sondres ikke mellem om eleven er kommet fx 5 eller 35 minutter for sent. Her oprettes en note. Ændringer i noter kan kun foretages direkte under elevkortet og ved at trykke på noten. Det er også muligt her, at slette eller tilføje en ny note.

Elever i særlige foranstaltninger

Hvis en elev er i reduceret skema, enkeltmandsundervisning, praktik eller andet, som ikke foregår på skolen, skal der alene registreres fravær, hvis eleven udebliver fra pågældende aktivitet.

Løbende opfølgende på elevfravær:

MU-Elevfravær giver mulighed for at generere lister, der kan anvendes til opfølgende på elever med fravær. Skoleforvaltningen genererer lister, som puches ud til skolerne, som har udgangspunkt i de handleplanstrin, der fremgår i Handlevejledningen om bekymrende fravær. Det vil sige, at skolerne løbende vil kunne tilgå en liste for børn med:

Handletrin 1

Handletrin 1 vedrører elever med mindst 10 % fravær inden for de sidste 100 skoledage.

Handletrin 2

Handletrin 2 vedrører elever med mindst 15 % fravær inden for de seneste 100 skoledage.

Handletrin 3

Handletrin 3 vedrører elever med mindst 20 % fravær inden for de seneste 100 skoledage.

Teamets ansvar:

• Handleprocedure skal benyttes
  • Fravær uden afklaring fra forældre, registreres i første omgang som "Ulovligt fravær"
  • Ved ulovligt fravær tager teamet kontakt til elevens forældre for at undersøge, hvorfor eleven er fraværende
  • Elever med "lovligt", men bekymrende fravær i skolen skal forældrene kontaktes for at afklarer, hvordan man kan hjælpe på at ændre dette. Situationen kan vurderes sammen med trivselspersonen, om det giver grund til yderligere tiltag

Redigeret november 2023