Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for brugen af Meddelelsesbogen på Vestbjerg Skole

Princip for brugen af Meddelelsesbogen på Vestbjerg skole

Formål

Meddelelsesbogen skal med baggrund i nogle få væsentlige fokuspunkter tegne et billede af elevens faglige og alsidige udvikling, herunder livsduelighed. Med henblik på muligheden for løbende dialog om elevens udvikling, læring og trivsel mellem skole og hjem vil meddelelsesbogen blive opdateret i forbindelse med skole-hjem-samtalerne to gange årligt, hvor den være tilgængelig for forældre og elever. 
På 0. årgang udarbejdes meddelelsesbogen en gang årligt i forbindelse med skole-hjem-samtalen i foråret. 
Meddelelsesbogen skal ses i forlængelse af den øvrige kommunikation mellem skole og hjem, herunder kommunikation via Aula. Teamet står for udfyldelse af meddelelsesbogen, som tilgås via MU-elev (MinUddannelse). Ved brug af Meddelelsesbogen skal Vestbjerg Skoles værdier være gennemgået og genkendelige. 

Skolens ansvar

  • Skolen er ansvarlig for, at meddelelsesbogen med afsæt i skolens værdier indeholder følgende:
    • For elever i børnehaveklassen skal fokuspunkter for den faglige udvikling i kompetenceområderne sprog og matematisk opmærksomhed indgå.
    • For elever på 1. - 9.. klassetrin skal meddelelsesbogen indeholde fokuspunkter for den faglige udvikling i dansk og matematik. 
    • For elever på 7. - 9. klassetrin skal meddelelsesbogen indeholde overvejelser om uddannelse og proces for at opnår faglige, sociale og personlige krav til optagelse på en ungdomsuddannelse.
    • For elever  med særlige indsatser indgår informationerne om disse via links i meddelelsesbogen, hvor det er muligt. Disse links henviser til de aktuelle handleplaner.
    • For alle elever skal meddelelsesbogen indeholde fokuspunkter for den alsidige udvikling. 

På Vestbjerg Skole udarbejdes fokuspunkterne i samarbejde mellem elev og lærer og kvalificeres efterfølgende i samarbejde med forældrene ved skole-hjem-samtalerne. Som udgangspunkt skal der formuleres få fokuspunkter, som er afstemt med eleven. 

Gennemgående har skolen en opmærksomhed på hvorledes, at der som udgangspunkt kan arbejdes med målene i fællesskabet; herunder også omkring den enkelte elev. 

Elevens ansvar

  • At deltage aktivt i samarbejde med lærer/pædagog og formuleringen af fokuspunkter
  • I relevante situationer kan eleven til skole-hjem-samtale præsentere udvalgte egenproduktioner, som understøtter de udvalgte fokuspunkter og på den måde skabe et grundlag for en god og konstruktiv dialog om elevens udvikling, læring og trivsel. 

Forældrenes ansvar

  • Være bekendt med, at skolen aktivt anvender dennes værdigrundlag som fundament for såvel barnets/elevens udvikling, læring og trivsel samt samarbejdet mellem skole og hjem.
  • At orientere sig i Meddelelsesbogen forud for skole-hjem-samtale
  • At understøtte barnets/elevens faglige og personlige progression i samarbejde med skolens personale

 

Godkendt i skolebestyrelsen d. 11. april 2024