Kontaktklasser - et helhedstilbud

Helhedstilbudet i kontaktklasserne på Vestbjerg Skole er et undervisnings- og fritidstilbud til børn og unge med gennemgribende udviklingsforstyrrelser. Hoveddiagnoserne er indenfor autisme spektret, men ofte i en kombination med problemer indenfor ADHD, GUA området og andre beslægtede forstyrrelser.

Det betyder at børnene har vanskeligheder på det sociale område, ofte kombineret med sproglige, motoriske og kommunikative vanskeligheder.

Dagligdagen i K-klasserne er en kombination af faglige undervisning, træning i almene færdigheder samt social træning.

Kontaktklasserne fungerer som et helhedstilbud, hvor skolens lærere og fritidsordningens pædagoger samarbejder tæt om undervisning og udvikling af de enkelte børn.

Der tilbydes faglig undervisning på 1.-9. klasses niveau i folkeskolens fag, og placeringen ved Vestbjerg Skole giver mulighed for enkeltintegration af børnene i hovedskolens klasser i enkelte fag/timer, hvis dette er hensigtsmæssigt for det enkelte barn.

Sideløbende tilbydes fritidsaktiviteter og social træning i tilbuddets DUS del. For de største børn tilbydes en ugentlig aftenklub.

Struktur

Kontaktklasserne har plads til 31 elever og arbejdet varetages af 11 lærere og 8 pædagoger.

Børnene er opdelt i 3 grupper med henholdsvis 12, 9 og 10 elever. Grupperne er tilknyttet et fast team af lærere og pædagoger.

Åbningstiden i helhedstilbudet er fra klokken 8:00 til klokken 17:00.