Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Tysk

Hvad har tidlig tysk og UNICEF Rettighedsskoler med hinanden at gøre ?

Rigtig meget, mener vi her på Vestbjerg Skole. UNICEF Rettighedsskoler skaber positive fællesskaber og forstærker inklusion gennem fællesskabet. Tidlig tysk fokuserer udover sproget og udvikling af interkulturelle kompetencer også på at skabe forståelse for at Danmark og Tyskland er tæt knyttet sammen af vores fælles historie og kulturværdier. 

Livsduelighed

Fra tidligere elever hører vi ofte, at de har haft stor gavn af, at vi på Vestbjerg Skole har fokus på især den mundlige kommunikation og det at kunne præsentere sine pointer, uanset om det er på dansk, engelsk eller tysk. Det, at turde stille sig op foran klassen, er måske ikke altid det letteste,  men det er vi blandt andet med vores fællesskabsorienterede fokus faktisk ret gode til at facilitere på Vestbjerg Skole. I den sammenhæng er livsduelighed og troen på sig selv vigtig. 
På Vestbjerg Skole opfatter vi livsduelighed som evnen til at kunne tackle livet godt, konstruktivt og fornuftig i alle sammenhæng det vil sige fagligt, personligt og socialt. 

Tidlig tysk og interkulturel dannelse

En af trædestenene i den proces har været indførelsen af tidlig tysk fra 3. klasse, som siden 2019 har været en fast bestanddel af elevernes skema. Med inspiration fra projektet Tidlig tysk fra Aabenraa og Tønder Kommune tager vi afsæt i lærernes entusiasme og engagement for tysk, og det kobler vi med elevernes nysgerrighed. Vi har implementeret undervisningsmålene fra Aabenraa og Tønder, som er opbygget omkring Børne- og Undervisningsministeriets kompetencemål, færdigheds- og vidensmål. De ligner målene for den obligatoriske tyskundervisning i folkeskolen,  og der er derfor også lagt op til, at andre skoler i kommunen kan anvende målene. Det fine ved målene, er at de ikke alene sigter mod elevernes receptive og produktive færdigheder inden for mundtlig og skriftlig kommunikation. Med kompetenceområdet Kultur og Samfund tager de også afsæt i et dannelsesideal, som er med til at udvikle elevernes alsidige interesser og interkulturelle kompetencer. Eksempelvis lyder kompetencemålet efter 4. klassetrin:

  • Eleven kan genkende alderssvarende eksempler på børns hverdag og traditioner i tysksprogede lande/kulturer

Hertil er der mulighed for at tilknytte færdighedsmålene inden for Kulturforståelse og Interkulturel kontakt:

  • Eleven er nysgerrig efter ar høre om forskellige eksempler på tysksproget børnekultur.
  • Eleven kan forstå små historier for og om børns hverdag fra tysksproget kulturer.

Udsagn fra elever på 3. årgang om tidlig tyskundervisning på Vestbjerg Skole. 

"Jeg synes det er sjovt. Jeg blev meget glad i sommerferien, da jeg fik at vide af min mor, at jeg skulle have tysk."  Søren

"jeg synes det er sjovt at få nogle udfordringer. Jeg blev lidt spændt"  Sofie Katinka

"Jeg kan godt lide det. Det er anderledes end de andre fag vi har. Det er spændende" Djana

"Man lærer det hurtigere og man kommer til at vide mere. Min kusiner og fætre fik det først i 5. - 6. klasse. Jeg kan meget af det, som de også kan."  Djana

"Vi har også lært lidt om de nye bogstaver. Og om dyr, frugt og grøntsager, tøj og kroppen" Sofie Katinka

"Vi har også lært at fortælle, hvor gamle vi er" Søren

"Ja, og hvad vi hedder, hvor vi bor og hvad vores søskende hedder. Vi lærer at præsentere os selv" Sofie Katinka

"I skal glæde jer! For det er rigtigt sjovt" Søren

Der er mulighed for at læse mere om Tidlig tysk på Vestbjerg Skole her