Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Informationsfolder Børnehaveklassen

INFORMATIONSFOLDER

BØRNEHAVEKLASSEN

Vestbjerg skole

Kære forældre

Med denne informationsfolder håber vi at kunne give svar på nogle af de spørgsmål, der opstår, når jeres barn begynder i børnehaveklassen, og dermed gøre opstarten lettere, både for børn og voksne.

MØDETIDER:

Børnene møder i børnehaveklassen:

Mandag – tirsdag:  Klokken  08.00 - 12.45
Onsdag - torsdag:  Klokken  08:00 - 13:30
Fredag:                   Klokken  08.00 - 11.30                                

 

Forældre er velkommen, de første uger, til at følge børnene ind i klassen - dog tidligst klokken 7.50.
Hvis børnene møder før klokken 7.50, skal de afleveres i Dussen.

Det er vigtigt, at børnene er parate til at modtage undervisning klokken 8.00, og at I forældre hjælper med at børnene møder til tiden.

 

AFLEVERING:

Vi sætter pris på, når I afleverer jeres barn, at I gør ”farvellet” kort.
 

Husk at barnet nu er et skolebarn og skal til at klare tingene selv.
Vores erfaring er, at hvis et barn har svært ved at sige farvel, eller hvis forældre bliver ”hængende” for længe, bliver både undervisningen forsinket og det kan smitte af på de andre børn.

DAGLIGDAGEN:

1. Modul

Klokken 08:00 – 08:45

2. Modul

Klokken 08:45 – 09:30

Frikvarter

Klokken 09:30 – 10:00 (formiddagsmad, børnene er ude uanset vejr)

3. Modul

Klokken 10:00 – 10:45

4. Modul

Klokken 10:45 – 11:30

Frikvarter

Klokken 11:30 – 12:00 

5. Modul

Klokken 12:00 – 12:45 

6. Modul

Klokken 12:45 – 13:30

 

FORÆLDRERÅD:

Ved første forældremøde vælges et forældreråd bestående af 4-6 personer. Forældrerådet står blandt andet for afholdelse af klassearrangementer.

SAMTALER MED BØRNENE:

De læringsansvarlige holder løbende små samtaler med hvert enkelt barn om deres kompetencemål og trivsel. Samtalerne foregår primært i skoletiden.

HOLDDELING:

En del af vores undervisningsform er holddeling, hvor vi tilgodeser børnene ved at inddele dem i mindre grupper, for eksempel efter køn, alder, faglighed eller legegrupper.

SKOLEBOD:

På Vestbjerg skole har vi en skolebod, hvor børnene har mulighed for at købe frugt, brød med mere. Vi henstiller til, at I venter med at lade børnene benytte boden, indtil de starter i 1. klasse, idet vi mener det vil ødelægge både kulturen og strukturen for jeres børn og undervisningen.

SLIK OG KAGE:

Det er ikke tilladt at medbringe slik og kage i børnehaveklassen, medmindre det er aftalt med os - For eksempel til fødselsdag.

MOBILTELEFON:

Det er ikke tilladt for børn i børnehaveklassen at medbringe mobiltelefon.

GÅRDHJÆLPER/VAGT:

Der er gårdhjælper/vagt i alle frikvarterer.

UNDERVISNINGSPARAT:

Børnene skal være undervisningsparate, når de møder i børnehaveklassen hver dag. Det betyder, at de møder udhvilede, kommer til tiden, har spist morgenmad, har orden i deres penalhus og har sund mad med.

LEKTIER:

Børnene har ikke længere lektier for, men i enkelte tilfælde kan der stå et X på siden, hvis en opgave ikke er færdiggjort. Dette betyder, at barnet skal lave opgaven færdig derhjemme. Dog vil der senere på året blive læsning, som I skal hjælpe jeres børn med hjemme.

Der må aldrig laves foran i opgavebøgerne.

LEGETØJSDAG:

Når klassen holder legetøjsdag, må børnene have legetøj med hjemmefra. Det de medbringer, har de selv ansvar for at passe på og få med hjem igen. HUSK navn på legetøj. Dog er det ikke tilladt, at børnene har legetøj eller lignende med til dagligt.

FØDSELSDAG:

Vi fejrer selvfølgelig jeres barns fødselsdag i grupperne. Vi synger, leger eller læser historie.
Fødselsdagsbarnet må gerne dele noget ud på dagen.

Hvis man inviterer hjem til fødselsdag, er det vigtigt at man inviterer ALLE piger eller ALLE drenge fra sin gruppe eller på årgangen eller ALLE børnene på årgangen. Med andre ord; man håndplukker ikke.

LUS:

Hvis dit barn får lus skal skole og DUS informeres, så vi informerer på Aula.
Dit barn skal have vasket hår i luseshampoo og kæmmes inden det må komme i skole.

FRIHED:

Der kan gives fri ved specielle lejligheder.
Den læringsansvarlige kan give fri to dage, derudover er det skolelederen, som giver fri. 

Søg om ekstraordinær fri i MU elevfravær.

AULA:

Alle meddelelser fra skole til hjem og omvendt foregår på Aula.
Vi tjekker beskeder hver dag. Dog vil det være forskelligt, hvor hurtigt vi svarer jer. Der svares senest efter 3 arbejdsdage. Der kan for eksempel være tilfælde, hvor teamet skal tale sammen, inden vi kan svare.

Er der noget presserende, er I naturligvis velkommen til at ringe til skolens kontor.

Om morgenen er koordinator for Gry Brøndum Olesen, ofte at træffe på sit kontor, hvis særlig information vedrørende skoledagen er nødvendig.

POSTMAPPE:

På trods af Aula, som primær information, kan der i nogle tilfælde blive behov for en postmappe. Det kan for eksempel være fødselsdagsinvitationer, pjecer med mere.

Postmappen skal altid være i skoletasken - HUSK at tjekke den ugentligt, for eksempe fredage.

KONTAKT MELLEM SKOLE OG HJEM:

Vores primære kontakt mellem skole og hjem er Aula.
Derudover informerer vi jer i form af et ugebrev. Fra starten af skoleåret bliver der hver weekend, på Aula, udgivet et ugebrev, som omhandler hvad børnene skal den kommende uge.

Det er meget vigtigt at I er opdateret, da vi også bruger ugebrevet til at fortælle, om børnene skal på tur eller have en anden type skoledag.

Der er mulighed for to skole/hjem samtaler om året, hvor børnehaveklasselederen, DUS pædagog og forældre mødes til en snak om barnets trivsel og læring. Samtalerne finder sted efterår og forår.

Nærmere information følger.

Der er mulighed for - i vigtige situationer - at ringe til skolen eller skolelederen.

Hvis I har brug for give en information vedrørende jeres barn om morgenen, så henstiller vi til, at I gør det meget kort, idet vi ønsker både at have tid til at at møde/se det enkelte barn, og både børn som voksne oplever det som forstyrrende. Har I brug for at give en længere besked, opfordrer vi til at skrive til os på Aula.

Husk endelig at give os besked, hvis der sker nogle store forandringer i jeres barns liv, så får vi de bedste betingelser for at forstå og hjælpe jeres barn bedst muligt.

ÅRSPLAN:

Udgives på Min Uddannelse.

 

MADPAKKER:

Formiddagsmadpakken for eksempel frugt, grovkiks eller en bolle, lægges i plastickasserne udenfor lokalerne. Maden skal kunne tages med ud i frikvarteret.

Den store madpakke skal være fyldig, gerne med rugbrød, grovbrød og noget der kan holde børnenes energi oppe resten af dagen.
Madpakken skal i køleskabet på en af hylderne. Vi henstiller til, at børnene ikke medbringer søde sager i madpakken.
Drikkedunkene sættes i plastickassen udenfor klassen. HUSK NAVN

 

GARDEROBE:

Hvert barn får tildelt sin egen garderobeplads med tilhørende kasse. Kassen skal blandt andet indeholde Futter/indesko, undertøj, strømper, trøje og bukser.  Det er vigtigt, at der ligger noget skiftetøj i garderoben i tilfælde af uheld eller regnvejr.

Husk navn i tøj og lignende og tjekke kassen HVER FREDAG.

IDRÆT:

Børnene skal have praktisk tøj på hjemmefra til idræt, således at de (nemt) selv kan klæde om. Idrætstasken skal indeholde trøje, shorts, indesko og håndklæde (ikke shampoo og sæbe) Forældrebestyrelsen har vedtaget, at alle børn på Vestbjerg skole SKAL bade efter idræt. Nærmere information om ugedagen kommer senere.

 

BIBLIOTEK:

En gang om ugen går vi på biblioteket, vi får læst højt og kan kigge i bøger.
På biblioteksdagen kan børnene låne bøger med hjem. HUSK at lægge dem i tasken til næste gang.

I vil blive informeret om ugedagen senere.

SYGDOM:

Hvis jeres barn er syg, skal I ikke ringe besked til skolen. Brug i stedet MU elevfravær på Aula.
Hvis jeres barn går i DUS skal i også give besked i AULA komme/gå.

Da vi som team også forstår, hvor betydningsfuld og vigtig en god skolestart er for jeres barn, vil vi naturligvis gerne indbyde til et positivt og konstruktivt samarbejde med jer forældre.

Hvis vi oplever situationer, der kan medføre at jeres barn ikke trives, vil vi tage kontakt til jer.

Omvendt, hvis I fornemmer ”noget”, så kontakt os, inden I taler med børnene om det - jeres barn bærer det videre, som de hører og ser.

Det er også vigtigt, at I bakker op om børnehaveklasseledernes og pædagogernes arbejde i klassen.

I har, som forældre, et medansvar for klassens trivsel. Så husk ikke at udelukke andre børn eller tale dårligt om dem.

Venlig hilsen
Børnehaveklasseteamet