Princip for anvendelse af teknologi

Formål:

På Vestbjerg Skole ønsker vi at skabe alsidige læringsformer i et nærværende undervisningsmiljø, der bidrager til elevernes generelle læring og udvikling.

Med dette princip er det hensigten at skabe en ramme om brugen af teknologi på Vestbjerg Skole.

På Vestbjerg Skole anerkender vi, at brugen af teknologi - særligt i form af digitale devices, er en stor del af elevernes liv - både i skole- og fritid. Som skole ønsker vi at understøtte elevernes mulighed for at udvikle en kritisk, nysgerrig og analyserende tilgang til læring gennem teknologi - dette gælder også, hvornår teknologi bevidst bør vælges til og fra. Endvidere ønsker vi at bidrage til, at vores elever erfarer og profiterer af en skoledag, hvor teknologi/skærme ikke involveres i alle dele og aspekter. Vi forstår betydningen af mellemmenneskelig kontakt som afgørende for den enkeltes elev personlige og sociale udvikling samt trivsel. Vi opfordrer derfor til en balancegang imellem brugen af teknologi, hvor det er fagligt relevant; tillige når det ikke er.

Mobiltelefoner, tablets og computere er slukkede og gemt væk i løbet af skoledagen, medmindre de bruges i relation til undervisning eller i det pædagogiske arbejde.

Skolens ansvar

• At stille en elektronisk enhed til rådighed for eleverne anvendelse fra 2.-3. årgang (2023). Fra 2024 gælder dette fra 4. årgang.

• At facilitere læringsprocesser, hvor eleverne lærer at anvende teknologi og opnå teknologisk forståelse i relevante kontekster.

• At anvendelsen af teknologi årligt drøftes på afdelingsmøder blandt det pædagogiske personale.

• At være nysgerrige på områder, hvor (ny) teknologi med fordel kan bringes i spil i det pædagogiske og didaktiske arbejde

• At samarbejde med forældre og elever om digital dannelse, hvorigennem eleverne støttes i at udvikle en sund og respektfuld digital adfærd.

Elevens ansvar

• At alle udlånte devices behandles ansvarligt, og at eleven følger de udstukne retningslinjer for brugen af digitale enheder.

• At al anvendelse af teknologi sker ud fra god etik og en sund og respektfuld digital adfærd.

• At enheden i undervisningen anvendes til formål, som det pædagogiske personale anviser. Det betyder, at enheden ikke anvendes til at spille spil eller til at være på sociale medier i undervisningstiden, medmindre det er efter aftale med underviseren.

Forældrenes ansvar

• At følge aktivt med i barnets digitale liv og forbrug samt udtrykke forventninger, der understøtter en sund digital dannelse.

• At samarbejde med skolen om elevernes digitale dannelse, hvorigennem eleverne støttes i at udvikle en sund og respektfuld digital adfærd.

• At forældrene følger op på, om eleverne behandler de af skolen udleverede enheder ansvarligt samt retter henvendelse til skolen, hvis der sker skader eller lignende.

Det gælder for både skole, forældre og elever, at der til enhver tid handles i overensstemmelse med lovgivningen for området.

Det betyder blandt andet, at det ikke er tilladt at optage og dele lyd, billede eller videooptagelser af aktiviteter i skolen uden personalets godkendelse. Dette gælder også i tilfælde af online undervisning.

Personalet kan i konkrete tilfælde konfiskere den digitale enhed, hvis skolens regler ikke følges. Enheden kan efterfølgende afhentes på skolens kontor efter endt skoletid.

Vedtaget i skolebestyrelsen den 22. januar 2024