Tobak

TOBAK

Tobak

I arbejdet med tobak gør vi bl.a. følgende:

• Elever og ansatte arbejder med begrebet sundhed i uge 41.
  • Vi sikrer at der i forbindelse med forældremøder på mellemtrinnet/overbygningen og ”den gode klasse” drøftes rygning.
  • I forbindelse med biologi og idræt arbejdes der med rygningens følgevirkninger.
  • Forældre kontaktes såfremt elever ses ryge i skoletiden – også selvom det er uden for skolens matrikel.
  • Trivselsperson kontaktes ved kendskab til rygning.
  • Der etableres rygestopkurser for dem, som ønsker dette.

DET FORVENTES…

• At forældrene kontakter skolen såfremt de har accepteret, at deres barn ryger.

FAKTA:

I en dansk 9. klasse er der i gennemsnit to elever, der ryger hver dag. Det svarer til, at 8-9 % er dagligrygere. Men der er også en del unge, der ryger ind i mellem, når de er sammen med venner, når de er til fest o.l. Hvis vi tæller lejlighedsrygerne sammen med daglig-rygerne, er det derfor næsten hver fjerde elev i 9. klasse, der ryger.

(Kilde: Kræftens Bekæmpelse)

LINKS:

Link til liv.dk

Liv.dk er Danmarks største webside om rygning. Målgruppen er primært børn og unge, samt undervisere, der kan bruge websiden i undervisningen.