Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsens sammensætning, valg og beføjelser i Aalborg Kommune

 


Skolebestyrelsens sammensætning, valg og beføjelser i Aalborg Kommune

Principper
 

  • at skolebestyrelsen på folkeskolerne består af 7 forældrerepræsentanter, 2 medarbejderrepræsentanter og 2 elevrepræsentanter, alle med stemmeret. Desuden deltager skolens leder og dennes stedfortræder i skolebestyrelsens møder, men uden stemmeret.

  • at skolebestyrelsen på skoler med fælles ledelse består af 7 forældrerepræsentanter (mindst 2 fra hver afdeling/skole), 2 medarbejderrepræsentanter (1 fra hver afdeling/skole) og 2 elevrepræsentanter, alle med stemmeret. Desuden deltager skolens leder og dennes stedfortræder i skolebestyrelsens møder, men uden stemmeret.

  • at skolebestyrelsen på specialskolerne består af 5 forældrerepræsentanter, 2 medarbejderrepræsentanter og 2 elevrepræsentanter, alle med stemmeret. Desuden deltager skolens leder og dennes stedfortræder i skolebestyrelsens møder, men uden stemmeret.

  • at skolebestyrelsen på skoler uden overbygning selv beslutter, om skolebestyrelsen skal bestå af 5 eller 7 forældrerepræsentanter. Skolebestyrelsen skal være opmærksom på, at hvis en bestyrelse består af 5 forældrerepræsentanter, er det ikke muligt at have eksterne repræsentanter i bestyrelsen. 

  • at skolebestyrelser på specialskoler kan inddrage eksterne repræsentanter i bestyrelsen. Skolebestyrelsen skal være opmærksom på, at deltagelse af eksterne repræsentanter kræver en bestyrelse med 7 forældrerepræsentanter.

  • at der på skoler med undervisning på flere afdelinger skal vælges mindst en forældre- og mindst en elevrepræsentant for hver afdeling.

  • at der ved skoler med landsbyordninger (fælles ledelse for skole og dagtilbud) etableres en fælles bestyrelse efter reglerne i folkeskolelovens § 24 a, stk. 1-4. To forældrerepræsentanter og én medarbejderrepræsentant fra dagtilbuddet vælges på separate valgmøder i dagtilbuddet.

  • at det tilstræbes, at yderligere to pladser i skolebestyrelserne på kommunens folkeskoler skal tildeles repræsentanter for det lokale erhvervsliv, lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner eller lokale foreninger. Disse repræsentanter har stemmeret.

  • at den enkelte skolebestyrelse retter henvendelse til repræsentanter for ovennævnte organer og beslutter, hvem skolebestyrelsen vil vælge til at sidde i skolens bestyrelse. 

  • at den nye skolebestyrelse, der tiltræder 1. august i det pågældende valgår, skal foretage dette valg af ovennævnte eksterne repræsentanter.

  • at lederen af skolens skolefritidsordning (i daglig tale kaldet DUS-fællesleder) deltager i skolebestyrelsens møder uden stemmeret.

Regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelserne i Aalborg Kommune 
Valgbestyrelsen 
§1. Valget styres af en valgbestyrelse på hver skole. Valgbestyrelsen består af skolens leder som formand for valgbestyrelsen, formanden for den afgående skolebestyrelse og et forældrevalgt medlem af den afgående skolebestyrelse. 
Valgtidspunkt 
§2. De ordinære valg finder sted hvert 4. år i foråret efter en nærmere angivet tidsplan, der udsendes til skolerne fra Børn og Unge. Dermed er det ordinære valgår i 2022, 2026, 2030 osv.
Valgperiode
§3. Valgperioden for forældrevalgte er i udgangspunktet 4 år. Dog har skolebestyrelserne mulighed for at beslutte at indføre 2 årig valgperiode for forældrerepræsentanter. Ændringer i valgperioden kan kun ikrafttræde til de ordinære valg hvert 4. år. Ved indførsel af 2 årige valgperioder er det ikke muligt at have forskudte valg.
Valglisten 
§4. Skolens leder sørger for, at der udarbejdes en liste over personer, der er valgberettigede eller har fået tillagt valgret og valgbarhed efter reglerne i Skolebestyrelsesbekendtgørelsen. Valglisten skal være udarbejdet senest 3 uger før valgmødet. 
Der skal gives indehavere af forældremyndigheden mulighed for ved henvendelse til skolen at sikre sig, at de er opført på valglisten. Tilsvarende skal personer, der ønsker valgret og valgbarhed efter ovennævnte regler, have mulighed for at blive optaget på valglisten. 
Valgbestyrelsen træffer afgørelse snarest muligt, om vedkommende har ret til at blive optaget på valglisten. Valgbestyrelsen kan fastsætte en frist for henvendelse til skolen angående optagelse på valglisten. Fremsættes der ønske om optagelse på valglisten efter udløbet af fristen, tager valgbestyrelsen stilling til, om det vil være praktisk muligt at imødekomme ønsket. Valgbestyrelsen kan forlange dokumentation for, at betingelserne for at blive optaget på valglisten er opfyldt. 
Valgmøde 
§5. Valgbestyrelsen indkalder de valgberettigede ved skolen til et valgmøde, hvor valgbestyrelsen giver vælgerne en orientering om de regler, der gælder for valget. Valgmødet holdes senest 5 uger før fristen for afleveringen af stemmer ved en eventuel afstemning. 
Efter orienteringen gives der de fremmødte vælgere mulighed for at drøfte kandidatopstillingerne og ind-levere yderligere kandidatopstillinger. På valgmødet har alle kandidater adgang til at beskrive deres holdninger og synspunkter vedrørende skolebestyrelsens arbejde. 
Senest 1 uge før valgmødet sørger valgbestyrelsen for, at meddelelse om valgmødet offentliggøres på skolens hjemmeside.
Kandidatopstilling 
§6. Kandidatopstilling sker ved henvendelse til skolens leder senest den 10. dag efter valgmødet. Kandidater, der opstilles inden en af valgbestyrelsen fastsat frist før valgmødet, skal have mulighed for at beskrive deres holdninger og synspunkter vedrørende skolebestyrelsens arbejde i det materiale, valgbestyrelsen udsender til hjemmene før valgmødet. Valgbestyrelsen fastsætter tidsfristen for kandidaternes aflevering af beskrivelse af holdninger og synspunkter til skolebestyrelsens arbejde og kan fastsætte grænser for omfanget heraf. 
Valgbestyrelsen kan offentliggøre det nævnte materiale på skolens hjemmeside.
Ved skoler med specialklasser på mindst 3 klassetrin skal der opstilles mindst 2 repræsentanter for forældrene til de pågældende børn. Opstilles der ikke forældrerepræsentanter, der selv har børn i special-klasserne, kan der opstilles andre forældre til børn indskrevet i skolen til at repræsentere forældregruppen. 
Valgbestyrelsen sikrer, at vedkommende underrettes om opstillingen snarest muligt efter den har modtaget opstillingen, hvis kandidaten ikke selv har underskrevet denne. Ønsker en kandidat ikke opstilling, skal vedkommende tilkendegive dette senest den 10. dag efter underretningen. Hvis valgbestyrelsen ikke umiddelbart kan godkende en kandidatopstilling som gyldig, fastsætter valgbestyrelsen en rimelig frist for afhjælpning af eventuelle mangler ved opstillingen. 
Ved skoler med dagtilbud (i daglig tale kaldet landsbyordning) vælges der yderligere to repræsentanter for forældre til børn i dagtilbuddet samt 1 repræsentant for medarbejderne i dagtilbuddet. Valget af forældrerepræsentanterne finder sted på et særskilt valgmøde i dagtilbuddet, som fastsætter reglerne lokalt for dette valg. Valget skal være foretaget senest med udgangen af juni måned i de år, hvor der er valg til skolebestyrelsen. Medarbejderen vælges senest med udgangen af april måned i de år, hvor der er valg til skolebestyrelsen. 
Fredsvalg 
§7. Senest 3 uger før en eventuel afstemning skal være afsluttet, kan der mellem kandidaterne aftales en opstillingsrækkefølge med henblik på fredsvalg, hvis: 
1.    Alle kandidater er enige i aftalen og skriftligt meddeler valgbestyrelsen dette. 
2.    Valgbestyrelsen kan godkende kandidatopstillingerne.

Ved fredsvalg til skolebestyrelser med 7 forældrerepræsentanter betragtes de 7 øverste i opstillingsrækkefølgen som valgte, mens resten betragtes som stedfortrædere i den rækkefølge, hvori de er opstillet. På skoler, hvor der skal udpeges en specialklasserepræsentant, jf. ovenstående, skal det 7. mandat altid tilfalde den repræsentant for forældregruppen, der står øverst i opstillingsrækkefølgen, hvis rækkefølgen ikke giver mandat til en specialklasserepræsentant. Ikke valgte specialklasserepræsentanter betragtes til-svarende som stedfortrædere for den valgte repræsentant for forældregruppen.

Ved fredsvalg til skolebestyrelser med forskudte valg betragtes de øverste i opstillingsrækkefølgen svarende til det antal pladser, der er på valg, som valgte, mens resten betragtes som stedfortrædere i den rækkefølge, hvori de er opstillet. På skoler, hvor der skal udpeges en specialklasserepræsentant, og det mandat er på valg, skal det sidste mandat altid tilfalde den repræsentant for forældregruppen, der står øverst i opstillingsrækkefølgen, hvis rækkefølgen ikke giver mandat til en specialklasserepræsentant. Ikke valgte specialklasserepræsentanter betragtes tilsvarende som stedfortrædere for den valgte repræsentant for forældregruppen. Valgbestyrelsen underretter de valgte og stedfortrædere om valget.

Afstemning 
§8. Er betingelserne for fredsvalg, jf. ovenstående, ikke opfyldt, holdes der afstemning. Hjemmene orienteres om afstemningen mindst 10 dage før fristen for aflevering af stemmer. Afstemningen sker elektronisk gennem skolens intranet. Valgbestyrelsen sørger for, at hjemmene gives skriftlig orientering om valget. Valgbestyrelsen kan på skolens eller undervisningstilbuddets hjemmeside offentliggøre det i §5 nævnte materiale med kandidaternes beskrivelse af holdninger og synspunkter til skolebestyrelsens arbejde.

Det nødvendige stemmemateriale tilvejebringes ved valgbestyrelsens foranstaltning. Stemmesedlen udarbejdes på grundlag af de indgivne og godkendte kandidatopstillinger.

Ved skolebestyrelser med 7 forældrerepræsentanter stemmes på 4 forskellige kandidater, mens der ved forskudte valg til skolebestyrelser med 7 forældrerepræsentanter stemmes på 2-3 forskellige kandidater.

Alt stemmemateriale, skolen eller undervisningstilbuddet modtager, opbevares, indtil fristen for klager over valget er udløbet.

Forskudte valg 
§9. Skolebestyrelsen kan efter kommunalbestyrelsens godkendelse beslutte, at der afholdes forskudte valg 2 år efter de ordinære valg. Forskudte valg skal være afsluttet senest 20. juni det år, valget afholdes. Forskudte valg omfatter 3 eller 4 pladser i bestyrelsen, efter lokal afgørelse. De øvrige pladser besættes ved de ordinære valg.

Ved forskudte valg til skolebestyrelser med 7 forældrerepræsentanter stemmes på 2-3 forskellige kandidater blandt de opstillede. Ved forskudte valg til skolebestyrelser med 5 forældrerepræsentanter stemmes der på 1-2 forskellige kandidater blandt de opstillede.

Der henvises i øvrigt til Skolebestyrelsesbekendtgørelsen.

Opgørelse af valget 
§10. Stemmeoptællingen foretages af valgbestyrelsen straks efter udløbet af fristen for afgivelse af stemme. Kandidaterne placeres i rækkefølge efter størrelse af deres stemmetal. I tilfælde af stemmelighed afgøres placeringen i rækkefølgen ved lodtrækning.

Ved skolebestyrelser med 7 forældrerepræsentanter betragtes de 7 øverste i stemmerækkefølgen som valgte, mens resten betragtes som stedfortrædere i rækkefølge efter størrelse af deres stemmetal. På skoler, hvor der skal udpeges en specialklasserepræsentant, skal det 7. mandat dog altid tilfalde den repræsentant for forældregruppen, der står øverst i rækkefølgen, hvis rækkefølgen ikke giver mandat til en specialklasserepræsentant. Ikke valgte specialklasserepræsentanter betragtes tilsvarende som stedfortrædere for den valgte repræsentant for forældregruppen.

Ved skolebestyrelser med forskudte valg betragtes de øverste i opstillingsrækkefølgen svarende til det antal pladser, der er på valg, jf. ovenstående, som valgte, mens resten betragtes som stedfortrædere i den rækkefølge, hvori de er opstillet.

På skoler, hvor der skal udpeges en specialklasserepræsentant, og det mandat er på valg, skal det sidste mandat altid tilfalde den repræsentant for forældregruppen, der står øverst i opstillingsrækkefølgen, hvis rækkefølgen ikke giver mandat til en specialklasserepræsentant. Ikke valgte specialklasserepræsentanter betragtes tilsvarende som stedfortrædere for den valgte repræsentant for forældregruppen.

Bekendtgørelse af valgets resultater 
§11. Valgbestyrelsen underretter de valgte repræsentanter og stedfortrædere om valget. Valgresultatet offentliggøres endvidere på skolens hjemmeside og skolens intranet umiddelbart efter valgets opgørelse.

Klager over valget 
§12. Klager over valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen, herunder om afslag på optagelse på valglisten, skal indgives skriftligt inden 10 dage efter valgets endelige opgørelse til kommunalbestyrelsen.

Suppleringsvalg 
§13. Reglerne for suppleringsvalg følger de ordinære regler og tidsfrister for valg til skolebestyrelsen. Kommunalbestyrelsen fastsætter tidspunktet for afholdelse af et suppleringsvalg.

Konstituering og tiltræden 
§14. Når valgene er afsluttet, indkalder skolens leder den nye skolebestyrelse til konstituerende møde, herunder valg af formand.

Indtil der er valgt en formand, ledes det konstituerende møde af den forældrerepræsentant, der længst har været medlem af skolebestyrelsen. Står flere i så henseende lige, går den ældre forud for den yngre. Hvis ingen af forældrerepræsentanterne har været medlem af skolebestyrelsen tidligere, ledes mødet af den ældste af forældrerepræsentanterne.

De nye skolebestyrelser tiltræder hvervet den 1. august efter afslutningen af valgene til skolebestyrelsen, og de hidtidige forældrerepræsentanter fratræder hvervet den 31. juli ved udløbet af valgperioden.

I tilfælde, hvor valget som følge af omvalg ikke er afsluttet på tiltrædelsestidspunktet, tiltræder de nye skolebestyrelser snarest muligt. Kommunalbestyrelsen fastsætter det nærmere tidspunkt.

De hidtidige repræsentanters hverv ophører tilsvarende dagen før de nye forældrerepræsentanters tiltræden.

Orlov
§15. Skolebestyrelsesmedlemmer kan ansøge om orlov i maksimalt 6 måneder en gang i valgperioden. Ansøgning skal ske i samarbejde med skoleleder og sendes til Børn og Unge. 

Hvis et medlem har orlov fra bestyrelsen i mere end 3 måneder, indkaldes der en stedfortræder.