Alkohol

ALKOHOL

I arbejdet med alkohol gør vi bl.a. følgende:

• Vi sikrer at der i forbindelse med forældremøder på mellemtrinnet/overbygningen og ”den gode klasse” bliver mulighed for at drøfte temaet: alkohol/rusmidler. Trivselskoordinatoren deltager gerne i forbindelse med temadrøftelser og udarbejdelse af alkoholaftaler
  • I forbindelse med biologi arbejdes der med alkoholens følgevirkninger
  • I SSP-regi laves foredrag for overbygningen om følgevirkningerne af indtagelse af alkohol og andre rusmidler.
  • Trivselsperson kontaktes ved kendskab til alkoholmisbrug

DET FORVENTES…

• At forældrene ærligt bidrager til drøftelser om alkohol.
  • At forældrene loyalt bakker op om en evt. aftale.

FAKTA:

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn under 16 år slet ikke drikker alkohol.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger til børn og unge er baseret på undersøgelser af sammenhængen mellem alkoholforbrug og risikoen for at komme til skade, blive syg, opleve noget ubehageligt eller senere få et overforbrug af alkohol. De unge, som ofte drikker sig fulde, er også de unge, som er i størst risiko for at komme ud for en ulykke eller gøre noget som de senere fortryder. Desuden er de unge, der drikker meget i risiko for også at komme til at drikke meget, når de bliver voksne.

Det går galt for mere end 2000 hvert år Hvert år mister flere end 2000 unge helt kontrollen med, hvor meget de har drukket og bliver indlagt med alkoholforgiftning. I virkeligheden er tallet måske mange gange større, fordi mange unge, der drikker sig berusede, ikke får den hjælp, de egentlig har brug for. En alkoholforgiftning er en stor belastning for alle kroppens organer. Derfor er det vigtigt at holde øje med genstandene.

(Kilde: Sundhedsstyrelsen)

LINKS: