Mad og måltider

MAD OG MÅLTIDER

I arbejdet med mad og måltider gør vi bl.a. følgende:

• Elever og ansatte arbejder med begrebet sundhed i uge 41.
  • I forbindelse med undervisningen i hjemkundskab skal eleverne arbejde med kost og sundhed.
  • På forældremøderne og i ”Forældrebidrag til klassens trivsel” skal forældrene mindst hvert andet år drøfte vigtigheden af sund kost
  • Skolens afdelinger evaluerer løbende spisepausen i afdelingens klasser, således at der til stadighed organiseres en spisepause i en god atmosfære, der er afstemt efter elevernes udviklingstrin, og hvor lærerne er opmærksomme på elevernes spisevaner.
  • Skolens lærere og pædagoger (team) skal være opmærksomme på - og i dialog med forældrene om elevernes kost og spisevaner.
  • Skolens lærere og pædagoger er bevidste om at organisere dagen således, at eleverne er klar til læringsprocesser.
  • Der er mulighed for koldt vand.
  • Der er adgang til køleskab.
  • Der er mulighed for at spise morgenmad i DUS indtil 7.30, hvis man er tilmeldt morgenDUS.
  • I DUSsens cafeer bliver der lavet ernæringsrigtigt kost.
  • Maden i skoleboden skal være ernæringsrigtig og udbuddet drøftes mindst en gang om året i elevrådet.

DET FORVENTES…

• at forældrene sørger for, at deres børn har spist inden de møder i skolen om morgenen samt får minimum et sundt middagsmåltid, og gerne et mellemmåltid, således at deres barn er klar til at deltage i dagens undervisning.
  • at forældre sørger for, at deres børn får den nødvendige søvn og møder udhvilet i skole.

FAKTA:

Der er selvsagt mange faktorer, der er afgørende for niveauet af læring, og en sund alsidig kost er en af disse faktorer. Den sunde kost er med til at sikre, at den enkelte kan yde sit bedste, det påvirker humøret og overskuddet til at lære – både ved at vedligeholde evnen til at koncentrere sig samt ved at sikre flere produktive timer i løbet af dagen. På længere sigt betyder de gode kostvaner, at den enkelte er i mindre risiko for at blive overvægtig og udvikle diverse livsstilssygdomme. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du spiser 6 stykker eller 600 gram frugt og grønt om dagen; spiser fisk og fiskepålæg flere gange om ugen; spiser kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag; sparer på sukkeret, især fra sodavand, slik og kager; sparer på fedtet, især fra mejeriprodukter og kød; spiser varieret og slukker tørsten i vand. For lidt søvn og pauser dræner kroppen for energi, og kan snyde kroppen til at den er sulten.

(Kilde: Sundhedsstyrelsen og Chris MacDonald)

LINKS:

Link til alt om kost

Mange opskrifter på madpakker til forældre. Desuden mulighed for at lave sin egen sundhedsprofil ved hjælp af et kostkompas. Sundhedsprofilen kan laves fra 4. klasse og op. Råd og vejledning om madhygiejne og madpolitik for kommuner, skoler og børneinstitutioner.

Link til sundhedsoplysninger.dk

Mulighed for at bestille bøger og pjecer om sundhed og kost. Henvender sig mest til lærere.

Link til www.madklassen.dk

Indeholder undervisningsforløb for ca. 3. til 6. klasse. Opskrifter på bla. madpakker, mellemmåltid, klassefest og bålmad.

Link til www.6omdagen.dk

Links til de foregående hjemmesider.